ZGŁOSZENIE WYMELDOWANIA Z MIEJSCA POBYTU STAŁEGO LUB Z MIEJSCA POBYTU CZASOWEGO ZGŁOSZENIE WYJAZDU POZA GRANICE RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Sposoby dostarczenia dokumentów
- Wizyta w urzędzie
-
Listownie, drogą pocztową -
Faxem - Formularz elektroniczny
Sposoby odbioru dokumentów
- Osobiście
-
Pocztą - Elektronicznie
Wymagane dokumenty
W urzędzie:
Wypełniony formularz (druk) meldunkowy „zgłoszenie wymeldowania z miejsca pobytu stałego” (do pobrania tutaj ) lub „zgłoszenie wymeldowania z miejsca pobytu czasowego” (do pobrania tutaj ), „zgłoszenie wyjazdu poza granice Rzeczypospolitej Polskiej” (do pobrania tutaj ), oraz:
- do wglądu – dowód osobisty, paszport,
- pełnomocnictwo – w przypadku osoby upoważnionej (do pobrania tutaj lub ),
- do wglądu dowód osobisty pełnomocnika lub paszport,
- przy wymeldowaniu dzieci wymagana jest obecność jednego z rodziców lub opiekuna prawnego,
- jeśli osoba zgłaszająca własne wymeldowanie wnosi o wydanie zaświadczenia o wymeldowaniu: wniosek o wydanie zaświadczenia o wymeldowaniu (do pobrania tutaj lub ) wraz z dowodem wniesienia opłaty skarbowej z tytułu wydania zaświadczenia w wysokości 17,00 złotych,
- jeśli o wydanie zaświadczenia o wymeldowaniu wnosi pełnomocnik: wniosek o wydanie zaświadczenia o wymeldowaniu (do pobrania tutaj lub ) wraz z dowodem wniesienia opłaty skarbowej z tytułu wydania zaświadczenia 17 złotych oraz dowodem wniesienia opłaty skarbowej z tytułu złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa 17,00 złotych.
Przez internet:
Dokument można przesłać drogą elektroniczną wypełniając jeden z poniższych formularzy znajdujących się na stronie Ministerstwa Cyfryzacji https://obywatel.gov.pl/ https://obywatel.gov.pl/meldunek/wymelduj-sie-z-pobytu-stalego https://obywatel.gov.pl/meldunek/wymelduj-sie-z-pobytu-czasowego https://obywatel.gov.pl/wyjazd-za-granice/zglos-wyjazd-za-granice
Do elektronicznego zgłoszenia należy załączyć:
w przypadku ubiegania się o wymeldowanie przez pełnomocnika: elektroniczny dokument pełnomocnictwa (do pobrania tutaj lub ), uwierzytelniony Profilem Zaufanym ePUAP lub podpisem kwalifikowanym udzielającego pełnomocnictwa wraz z dowodem wniesienia opłaty skarbowej z tytułu złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa.
Komórka organizacyjna
- Urząd Stanu Cywilnego Referat Spraw Obywatelskich, ul. Mickiewicza 28/30, parter, Biuro Obsługi Mieszkańców, pok. 6, tel. 56 45 10 385 lub 401 w poniedziałek, środę i czwartek w godz. 7.30 – 15.30, we wtorek w godz. 7.30 – 17.00, w piątek w godz. 7.00 – 13.30.
- Biuro Obsługi Interesantów w Centrum Handlowym „Alfa” ul. Chełmińska 4, parter, tel. 56 45 10 337 od poniedziałku do piątku w godz. 9.00 – 17.00. (tylko pobranie wniosku do wypełnienia oraz uzyskanie informacji o procedurze)
Opłaty
1. Usługa jest bezpłatna.
2. Wydanie na wniosek zaświadczenia potwierdzającego wymeldowanie z miejsca pobytu stałego lub z miejsca pobytu czasowego – opłata skarbowa w wysokości 17 zł.
3. Opłacie skarbowej w wysokości 17 zł podlega złożenie pełnomocnictwa w tej sprawie. Składający pełnomocnictwo jest zobowiązany dołączyć dowód wniesienia opłaty skarbowej w wysokości 17.00 zł, którą można uiścić w Kasie, Biuro Obsługi Interesantów, ul. Mickiewicza 28/30, parter, pok. 6 w poniedziałek, środę, czwartek w godz. 7.30 – 15.00, we wtorek w godz. 7.30 – 16.30, w piątek w godz. 7.00 – 13.00 albo przelewem na rachunek bankowy: Urząd Miejski w Grudziądzu, ul. Ratuszowa 1, 86-300 Grudziądz, PKO BP SA Oddział 1 w Grudziądzu konto Nr 80 1020 5040 0000 6802 0085 9595 tytuł wpłaty: złożenie pełnomocnictwa lub wydanie zaświadczenia.
Nie podlega opłacie skarbowej czynność złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa: małżonkowi, wstępnemu (tj. jednemu z rodziców, dziadków, pradziadków), zstępnemu (tj. dziecku, wnukowi, prawnukowi) lub rodzeństwu.
Termin i sposób realizacji
W dniu złożenia wymaganych dokumentów.
Podstawa prawna
- ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 735),
- ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz. U. z 2022 r. poz. 1191),
- ustawa z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 2070),
- ustawa z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. z 2020 r. poz. 344),
- ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2021r. poz. 1923),
- rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie określenia wzorów i sposobu wypełniania formularzy stosowanych przy wykonywaniu obowiązku meldunkowego (Dz. U. poz. 2411 z późn. zm.),
- art. 29 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. U. UE z 2016 r., L 119/1).
Tryb odwoławczy
Nie dotyczy.
Dodatkowe informacje, uwagi
- Zgłoszenia wymeldowania z miejsca pobytu stałego albo z miejsca pobytu czasowego można dokonać: w formie pisemnej na formularzu w organie gminy właściwym dla dotychczasowego miejsca pobytu lub w formie dokumentu elektronicznego na formularzu umożliwiającym wprowadzenie danych do systemu teleinformatycznego organu gminy.
- Zgłoszenia wymeldowania można dokonać przez pełnomocnika, legitymującego się pełnomocnictwem udzielonym w formie pisemnej, po okazaniu przez pełnomocnika do wglądu jego dowodu osobistego lub paszportu (art. 33 § 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego) w organie gminy właściwym ze względu na dotychczasowe miejsce pobytu stałego.
- Za osobę nieposiadającą zdolności do czynności prawnych lub posiadającą ograniczoną zdolność do czynności prawnych obowiązek meldunkowy wykonuje jej przedstawiciel ustawowy, opiekun prawny lub inna osoba sprawująca nad nią faktyczną opiekę w miejscu ich wspólnego pobytu.
- Kiedy należy się wymeldować – najpóźniej w dniu, w którym następuje opuszczenie miejsca zameldowania na pobyt stały. Można wymeldować się z miejsca pobytu stałego lub czasowego dokonując zameldowania w nowym miejscu pobytu – wtedy następuje automatyczne wymeldowanie z poprzedniego adresu.
- Osoba, która wyjeżdża z kraju z zamiarem stałego pobytu poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej jest obowiązana zgłosić swój wyjazd. Zgłoszenie wyjazdu poza granice Rzeczypospolitej Polskiej skutkuje wymeldowaniem z miejsca pobytu stałego i czasowego.
- Osoba, która wyjeżdża poza granice Rzeczypospolitej Polskiej, bez zamiaru stałego pobytu, na okres dłuższy niż 6 miesięcy, jest obowiązana zgłosić swój wyjazd.
- W przypadku zgłoszeń wymeldowania poza granice kraju dokonuje się ich najpóźniej w dniu opuszczenia miejsca pobytu stałego albo czasowego.
- Załatwienie sprawy w formie dokumentu elektronicznego – poprzez Elektroniczną Platformę Usług Administracji Publicznej na stronie http://epuap.gov.pl wyłącznie osoba posiadająca ważny kwalifikowany certyfikat lub podpis potwierdzony profilem zaufanym ePUAP.
UWAGA!
klauzula informacyjna dot. przetwarzania danych osobowych na podstawie obowiązku prawnego ciążącego na administratorze – przetwarzanie w związku z ustawą z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności dostępna na stronie BIP Urzędu Miejskiego w Grudziądzu w zakładce: Urząd Miejski -> Ochrona danych osobowych -> Klauzule informacyjne dotyczące przetwarzania danych osobowych
http://bip.grudziadz.pl/strony/16837.dhtml
19.10.2022