REJESTRACJA ZGONÓW
Sposoby dostarczenia dokumentów
- Wizyta w urzędzie
-
Listownie, drogą pocztową -
Faxem -
Formularz elektroniczny
Sposoby odbioru dokumentów
- Osobiście
-
Pocztą -
Elektronicznie
Wymagane dokumenty
- karta zgonu wydana przez lekarza lub placówkę służby zdrowia,
- dowód osobisty zmarłego (paszport w przypadku cudzoziemca),
- dokument tożsamości osoby zgłaszającej zgon – do wglądu,
- pełnomocnictwo – w przypadku rejestracji zgonu przez pełnomocnika,
- książeczka wojskowa – w przypadku osób posiadających niniejszy dokument.
Komórka organizacyjna
Urząd Stanu Cywilnego, ul. Mickiewicza 28/30, parter, pok. 2, tel. 56 45 10 414 w poniedziałek, środę, czwartek w godz. 7.30 – 15.30, we wtorek w godz. 7.30 – 17.00, w piątek w godz. 7.00 – 13.30.
Opłaty
Zwolnione z opłaty skarbowej jest:
- sporządzenie aktu zgonu;
- 1 odpis skrócony aktu zgonu wydawany bezpośrednio po sporządzeniu aktu.
Opłata skarbowa od złożonego dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa dla osoby załatwiającej sprawę (z wyłączeniem pełnomocnictwa udzielanego małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu) – 17,00 zł.
Termin i sposób realizacji
Akt zgonu oraz jego odpisy sporządzane są od ręki.
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz. U. z 2022 r., poz. 1681) - art. 92-95,
- Ustawa z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1947),
- Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 23 lipca 2021 r. w sprawie wzoru karty zgonu (Dz. U. 2021, poz. 1448),
- Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz. U. z 2022 r., poz. 1191).
- Rozporządzenie Ministra Obrony Narodowej z dnia 20 maja 2022 r. (Dz. U. z 2022 r. poz. 1139) - § 7.
Tryb odwoławczy
- Odwołania w sprawie odmowy sporządzenia aktu zgonu rozpatruje Wojewoda Kujawsko-Pomorski w Bydgoszczy. Odwołanie kieruje się do Wojewody za pośrednictwem Kierownika USC w Grudziądzu.
- Termin odwołania: 14 dni od dnia doręczenia decyzji.
Dodatkowe informacje, uwagi
- Zgon osoby zmarłej należy zgłosić w terminie 3 dni od dnia sporządzenia karty zgonu. Jeżeli zgon nastąpił wskutek choroby zakaźnej, zgłoszenie powinno nastąpić w ciągu 24 godzin od zgonu.
- Zgon rejestruje się w Urzędzie Stanu Cywilnego właściwym dla miejsca zgonu osoby zmarłej. W USC w Grudziądzu rejestruje się zgony osób zmarłych na terenie miasta i gminy Grudziądz.
- Do zgłoszenia zgonu obowiązani są w kolejności:
- małżonek,
- krewni zstępni (np. dziecko),
- krewni wstępni (np. rodzice, dziadkowie),
- krewni boczni do 4 stopnia pokrewieństwa (np. brat),
- powinowaci w linii prostej do 1 stopnia (np. teść, teściowa),
- Prawo do zgłoszenia zgonu przysługuje również osobom, które dobrowolnie zobowiążą się do pochowania osoby zmarłej.
- Do sporządzenia aktu zgonu na podstawie postanowienia sądu o uznaniu za zmarłego lub stwierdzeniu zgonu właściwy jest USC m.st. Warszawy.
- W celu prawidłowego sporządzenia aktu zgonu, osoba zgłaszająca zgon powinna znać również inne dane o osobie zmarłej, niż te wpisane do jej dowodu osobistego, m.in. nazwiska rodowe rodziców, datę i miejsce zawarcia małżeństwa.
- Jeżeli okoliczności były przedmiotem postępowania prowadzonego przez organ państwowy, akt zgonu sporządza się na podstawie pisemnego zgłoszenia dokonanego przez taki organ.
- Zgłoszenie zgonu w USC zastępuje wymeldowanie osoby zmarłej z miejsca pobytu stałego i czasowego.
- Zarejestrowanie zgonu przez Kierownika USC w rejestrach państwowych spowoduje unieważnienie dowodu osobistego osoby zmarłej.
Uwaga! w przypadku niedostępności Rejestru Stanu Cywilnego (awaria systemu), USC zamieszcza w przedłożonej przez Klienta karcie zgonu adnotację o zgłoszeniu zgonu, co umożliwi pochowanie osoby zmarłej.
Akt zgonu zostanie sporządzony (na podstawie karty zgonu oraz protokołu zgłoszenia zgonu) niezwłocznie po przywróceniu sprawności aplikacji, a osobie zgłaszającej zgon zostaną wydane z urzędu 2 odpisy skrócone aktu zgonu.
30.09.2022