Logo BIP
Herb
Elektroniczne Biuro Obsługi Interesanta
Urząd Miejski w Grudziądzu

REJESTRACJA URODZEŃ

Sposoby dostarczenia dokumentów

  • Wizyta w urzędzie
  • Listownie, drogą pocztową
  • Faxem
  • Formularz elektroniczny

Sposoby odbioru dokumentów

  • Osobiście
  • Pocztą
  • Elektronicznie

Wymagane dokumenty

A. Przez internet – drogą elektroniczną na stronie: OBYWATEL.GOV.PL (posiadając profil zaufany „eGo”),

B. W siedzibie Urzędu Stanu Cywilnego w Grudziądzu.

  • dokumenty tożsamości rodziców dziecka – do wglądu,
  • oświadczenie rodziców o nadanych imionach (w przypadku rejestracji urodzenia dziecka przez osobę upoważnioną),
  • pełnomocnictwo – w przypadku zgłoszenia przez pełnomocnika.

Komórka organizacyjna

Urząd Stanu Cywilnego, ul. Mickiewicza 28/30, parter, pok. 4, tel. 56 45 10 480 w poniedziałek, środę, czwartek w godz. 7.30 – 15.30, we wtorek w godz. 7.30 – 17.00, w piątek w godz. 7.00 – 13.30.


Opłaty

Zwolnione z opłaty skarbowej jest:

  • sporządzenie aktu urodzenia dziecka,
  • 1 odpis skrócony aktu urodzenia wydawany bezpośrednio po sporządzeniu aktu.

Opłata skarbowa od złożonego dokumentu stwierdzającego udzielenie pełno-mocnictwa dla osoby załatwiającej sprawę (z wyłączeniem pełnomocnictwa udzielanego małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu) – 17,00 zł.


Termin i sposób realizacji

Urząd Stanu Cywilnego, ul. Mickiewicza 28/30, parter, pok. 4, tel. 56 45 10 480 w poniedziałek, środę, czwartek w godz. 7.30 – 15.30, we wtorek w godz. 7.30 – 17.00, w piątek w godz. 7.00 – 13.30.


Podstawa prawna

  • Ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz. U. z 2020 r. poz. 463) – art. 52,
  • Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. 2019 r., poz. 2086),
  • Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz. U. z 2019 r., poz. 1397),
  • Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2019 r., poz. 1000).

Tryb odwoławczy

Odwołania w sprawie odmowy sporządzenia aktu urodzenia rozpatruje Wojewoda Kujawsko-Pomorski w Bydgoszczy. Odwołanie kieruje się do Wojewody za pośrednictwem Kierownika USC w Grudziądzu.
Termin odwołania: 14 dni od dnia doręczenia decyzji.


Dodatkowe informacje, uwagi

  • Urodzenie rejestruje się w Urzędzie Stanu Cywilnego właściwym dla miejsca urodzenia dziecka. Urodzenie dziecka należy zgłosić w ciągu 21 dni od daty sporządzenia karty urodzenia lub 3 dni od tej daty, jeżeli dziecko urodziło się martwe.
  • Jeżeli nie dokonano zgłoszenia urodzenia ww. terminie, Kierownik USC sporządza z urzędu akt urodzenia na podstawie karty urodzenia, jednocześnie wybiera dziecku imię z urzędu oraz informuje rodziców dziecka o jego sporządzeniu.
  • Jeżeli dziecko urodziło się martwe, aktu zgonu nie sporządza się, a sporządza się akt urodzenia z adnotacją, że dziecko urodziło się martwe.
  • Do zgłoszenia urodzenia dziecka zobowiązani są w kolejności matka lub ojciec dziecka posiadający pełną zdolność do czynności prawnych, inne upoważnione osoby (posiadające pisemne upoważnienie podpisane przez matkę dziecka). W pełnomocnictwie musi być wskazane imię lub imiona wybrane dla dziecka.
  • Dziecku nie można nadać więcej niż dwóch imion, imienia ośmieszającego, nieprzyzwoitego, w formie zdrobniałej. Kierownik USC odmówi przyjęcia oświadczenia o wyborze imienia w formie zdrobniałej, ośmieszającego lub nieprzyzwoitego lub nie wskazującego na płeć dziecka (kierując się powszechnym znaczeniem imienia).
  • Rodzice dziecka mogą w ciągu 6 - miesięcy od daty sporządzenia aktu urodzenia, mogą złożyć Kierownikowi USC pisemne oświadczenie o zmianie imienia (imion) dziecka wpisanego do aktu w chwili jego sporządzenia (art. 70).
  • Jeżeli dziecko urodziło się w czasie trwania małżeństwa bądź przed upływem 300 dni od chwili jego ustania lub unieważnienia lub orzeczenia o separacji domniemywa się, że pochodzi ono od męża matki dziecka. Akt urodzenia sporządza się jak dla dziecka pochodzącego z małżeństwa. Jeśli jednak dziecko urodziło się po zawarciu przez matkę kolejnego małżeństwa, domniemywa się, że ojcem dziecka jest aktualny mąż.
  • Jeżeli nie zachodzi domniemanie pochodzenia dziecka od męża matki, ustalenie ojcostwa może nastąpić przez uznanie ojcostwa (patrz: uznanie ojcostwa). Elektroniczne zgłoszenie urodzenie dziecka nie może być łączone z jednoczesnym uznaniem ojcostwa.
  • W przypadku dziecka o nieustalonym prawnie ojcostwie do aktu urodzenia, jako nazwisko i nazwisko rodowe ojca wpisuje się nazwisko matki z chwili urodzenia dziecka, a jako imię ojca – imię wskazane przez osobę zgłaszającą urodzenie, a w braku wskazania – imię wybrane przez Kierownika USC.
  • Kierownik USC niezwłocznie po sporządzeniu aktu urodzenia występuje do ministra spraw wewnętrznych o nadanie numeru PESEL (dla dzieci obywateli polskich zamieszkujących na terytorium polski oraz dla cudzoziemców obowiązanych do posiadania numeru PESEL).
  • Kierownik USC niezwłocznie po sporządzeniu aktu urodzenia melduje dziecko w miejscu stałego albo czasowego pobytu rodziców albo u tego z rodziców, u którego dziecko faktycznie przebywa.

Informujemy, że odpis aktu stanu cywilnego w formie elektronicznej może być wykorzystany wyłącznie w systemach informatycznych instytucji, do których jest przekazywany. Wydruk takiego odpisu nie jest dokumentem urzędowym.
W przypadku załatwiania sprawy poprzez platformę ePUAP możliwe jest dokonanie płatności za pośrednictwem systemu płatności internetowych KIR Paybynet.

23.06.2020