Logo BIP
Herb
Elektroniczne Biuro Obsługi Interesanta
Urząd Miejski w Grudziądzu

UZYSKANIE ZAŚWIADCZENIA O STANIE CYWILNYM

Sposoby dostarczenia dokumentów

  • Wizyta w urzędzie
  • Listownie, drogą pocztową
  • Faxem
  • Formularz elektroniczny

Sposoby odbioru dokumentów

  • Osobiście
  • Pocztą
  • Elektronicznie

Wymagane dokumenty

  • wniosek o wydanie zaświadczenia o stanie cywilnym, (wniosek do pobrania tutaj ),
  • oryginał dowodu zapłaty opłaty skarbowej.

Komórka organizacyjna

Urząd Stanu Cywilnego, ul. Mickiewicza 28/30, parter, pok. 5, tel. 56 45 10 371 poniedziałek, środa, czwartek w godz. 7.30 – 15.30, wtorek w godz. 7.30 – 17.00, piątek w godz. 7.00 – 13.30.


Opłaty

Opłata skarbowa w wysokości:

  • 38,00 zł za wydanie zaświadczenia.

Opłatę skarbową można uiścić:

  • w kasie Urzędu ul. Mickiewicza 28/30, parter, pok. 6,
  • przelewem na konto Urzędu Miejskiego Wydział Finansowy, ul. Ratuszowa 1, 86-300 Grudziądz, PKO BP 80 1020 5040 0000 6802 0085 9595 z zaznaczeniem tytułu wpłaty: opłata za wydanie zaświadczenia o stanie cywilnym.

Termin i sposób realizacji

Jeżeli to możliwe dokument zostanie wydany od razu. Aby było to możliwe akt stanu cywilnego, na podstawie którego zostanie wydane zaświadczenie, musi być w Rejestrze Stany Cywilnego – formie elektronicznej. Jeżeli go tam nie ma dokument otrzymasz:

1. do 7 dni roboczych od złożenia wniosku – jeżeli twój akt stanu cywilnego jest przechowywany w USC do którego złożyłeś wniosek o wydanie zaświadczenia o stanie cywilnym,

2. do 10 dni roboczych od złożenia wniosku – jeżeli twój akt stanu cywilnego nie jest przechowywany w USC do którego złożyłeś wniosek o wydanie zaświadczenia o stanie cywilnym.


Podstawa prawna

  • Ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego - art. 2 ust. 6, art. 44 i art. 49,
  • Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej.

Tryb odwoławczy

W przypadku wydania decyzji o odmowie wydania zaświadczenia o stanie cywilnym, przysługuje prawo wniesienia odwołania do Wojewody Kujawsko-Pomorskiego za pośrednictwem Kierownika USC w terminie 14 dni od dnia otrzymania decyzji.


Dodatkowe informacje, uwagi

  • Osoba, która ubiega się o wydanie zaświadczenia składa jednocześnie oświadczenie, że nie ma okoliczności, które mogą mieć wpływ na jej stan cywilny na przykład: ślub odbył się za granicą i nie został zgłoszony w polskim USC. Takie oświadczenie składa się pod rygorem odpowiedzialności za złożenie fałszywego oświadczenia. Oświadczenie zawiera pouczenie o odpowiedzialności karnej.
  • Wniosek składa się do wybranego Kierownika USC w Polsce.
  • Jeżeli wnioskodawca zamieszkuje za granicą zaświadczenie może uzyskać za pośrednictwem Konsula Rzeczypospolitej Polskiej.
  • Zaświadczenie o stanie cywilnym jest ważne 6 miesięcy.
  • Jeśli posiadasz podpis elektroniczny lub profil zaufany, możesz złożyć wniosek drogą elektroniczną poprzez elektroniczną Platformę Usług Administracji Publicznej (ePUAP) – epuap.gov.pl.
  • W przypadku załatwiania sprawy poprzez platformę ePUAP możliwe jest dokonanie płatności za pośrednictwem systemu płatności internetowych KIR Paybynet.
  • Informujemy, że zaświadczenie w formie elektronicznej może być wykorzystany wyłącznie w systemach informatycznych instytucji, do których jest przekazywany. Wydruk takiego odpisu nie jest dokumentem urzędowym.
  • W niektórych przypadkach twoje zaświadczenie może zostać wydane automatycznie. System wygeneruje zaświadczenie bezpośrednio z rejestru państwowego, a potem prześle zaświadczenie na twoją skrzynkę Gov (ePUAP).

Będzie to możliwe, jeśli:

  • wybierzesz we wniosku – odbiór zaświadczenia na skrzynkę Gov (ePUAP).

Zaświadczenie o stanie cywilnym przesłane na skrzynkę Gov (ePUAP) jest dokumentem elektronicznym XML lub PDF. Nie drukuj go – przekazuj tylko w tej postaci. Wydruk nie ma mocy prawnej i odbiorca może go nie uznać. W trakcie wypełniania wniosku system potwierdzi, że są spełnione inne warunki, które pozwolą na automatyczne wydanie zaświadczenia. Na przykład, że akt stanu cywilnego jest w elektronicznym Rejestrze Stanu Cywilnego. Jeżeli nie jest możliwe pobranie zaświadczenia o stanie cywilnym automatycznie, ponieważ akty stanu cywilnego dotyczące osoby, której zaświadczenie dotyczy, nie zostały przeniesione do rejestru stanu cywilnego lub dane tej osoby w rejestrze są niezgodne z danymi zawartymi w rejestrze PESEL, wnioskodawca otrzymuje powiadomienie o konieczności złożenia wniosku o wydanie zaświadczenia do wybranego Kierownika USC.

Zaświadczenie o stanie cywilnym wydane bezpośrednio z rejestru jest nieodpłatne.

18.01.2024