WYDANIE ZAŚWIADCZENIA O WPISIE DO EWIDENCJI STOWARZYSZEŃ ZWYKŁYCH
Sposoby dostarczenia dokumentów
- Wizyta w urzędzie
- Listownie, drogą pocztową
-
Faxem -
Formularz elektroniczny
Sposoby odbioru dokumentów
- Osobiście
- Pocztą
-
Elektronicznie
Wymagane dokumenty
W celu wydania zaświadczenia o wpisie do ewidencji stowarzyszeń zwykłych należy złożyć do organu nadzorującego właściwego ze względu na siedzibę stowarzyszenia (w przypadku Grudziądza organem nadzorującym jest Prezydent Grudziądza):
Komórka organizacyjna
- Wydział Kultury i Sportu, Referat Współpracy z Organizacjami Pozarządowymi, ul. Spichrzowa 57, 86-300 Grudziądz, parter, tel. 56 45 10 464 i 465: w poniedziałek, środę i czwartek w godz. 7.30 – 15.30, we wtorek w godz. 7.30 – 17.00, w piątek w godz. 7.00 – 13.30;
- Biuro Obsługi Interesantów w Centrum Handlowym „Alfa” ul. Chełmińska 4, parter, tel. 56 45 10 337 od poniedziałku do piątku w godz. 9.00 – 17.00. (złożenie wniosku)
Opłaty
-
Wydanie zaświadczenia o wpisie do ewidencji stowarzyszeń zwykłych podlega opłacie skarbowej w wysokości 17 zł.
-
Poświadczenie zgodności kopii zaświadczenia z oryginałem podlega opłacie skarbowej w wysokości 5 zł od każdej strony.
Opłatę należy uiścić w kasie (możliwość płatności kartą płatniczą) Urzędu Miejskiego w Grudziądzu, ul. Ratuszowa 1, 86-300 Grudziądz (przyziemie) w poniedziałek, środa i czwartek w godz. 7.30 – 15.00, we wtorek w godz. 7.30 – 16.30, w piątek w godz. 7.00 – 13.00, albo przelewem na rachunek bankowy Urzędu Miejskiego w Grudziądzu: 80 1020 5040 0000 6802 0085 9595, wpisując w tytule: opłata skarbowa za wydanie zaświadczenia o wpisie do ewidencji stowarzyszeń zwykłych.
Zwolnione z opłaty skarbowej są organizacje pożytku publicznego, jeżeli dokonują zgłoszenia lub składają wniosek o wydanie zaświadczenia – wyłącznie w związku z nieodpłatną działalnością pożytku publicznego w rozumieniu przepisów o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
Termin i sposób realizacji
Zaświadczenie wydaje się bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie 7 dni od złożenia kompletnego wniosku.
Podstawa prawna
- ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. – Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2020 r. poz. 2261), zwana dalej „ustawą”,
- ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U z 2023 r. poz. 2111 z późn. zm.),
- rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 2 maja 2016 r. w sprawie prowadzenia ewidencji stowarzyszeń zwykłych, jej wzoru oraz szczegółowej treści wpisów (Dz. U. poz. 644),
- ustawa z dnia 14 czerwca 1960 roku – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2024 r. poz. 572), zwana dalej „KPA”.
Tryb odwoławczy
Zażalenie na odmowę wydania zaświadczenia bądź zaświadczenia o treści żądanej przez osobę ubiegającą się o nie wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Toruniu za pośrednictwem Prezydenta Grudziądza, w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia stronie.
Dodatkowe informacje, uwagi
Ewidencja stowarzyszeń zwykłych jest jawna i udostępniana na stronie podmiotowej organu nadzorującego w Biuletynie Informacji Publicznej. Każdy ma prawo otrzymania zaświadczeń z ewidencji (art. 40b ust.4 ustawy).
Organ administracji publicznej wydaje zaświadczenie na żądanie osoby ubiegającej się o zaświadczenie. Zaświadczenie powinno być wydane bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie siedmiu dni (art. 217 § 1 i 3 KPA).
Odmowa wydania zaświadczenia bądź zaświadczenia o treści żądanej przez osobę ubiegającą się o nie następuje w drodze postanowienia, na które służy zażalenie (art. 219 KPA).
Zażalenia wnosi się w terminie siedmiu dni od dnia doręczenia postanowienia stronie (art. 141 § 2 KPA).
Właściwy do rozpatrzenia zażalenia jest organ administracji publicznej wyższego stopnia. Zażalenie wnosi się do właściwego organu odwoławczego za pośrednictwem organu, który wydał postanowienie (art. 127 § 2, art. 129 § 1 i art. 144 KPA).
Klauzula informacyjna dot. wydania zaświadczenia o wpisie do ewidencji stowarzyszeń zwykłych
31.01.2025 r.