Logo BIP
Herb
Elektroniczne Biuro Obsługi Interesanta
Urząd Miejski w Grudziądzu

ZGŁOSZENIE UTRATY LUB USZKODZENIA DOWODU OSOBISTEGO ORAZ ZAWIESZENIE I ODWIESZENIE E-DOWODU

Sposoby dostarczenia dokumentów

  • Wizyta w urzędzie
  • Listownie, drogą pocztową
  • Faxem
  • Formularz elektroniczny

Sposoby odbioru dokumentów

  • Osobiście
  • Pocztą
  • Elektronicznie

Wymagane dokumenty

  • Wypełniony „Formularz zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego” (do pobrania tutaj ).
  • Uszkodzony dowód osobisty lub w przypadku utraty dowodu osobistego do wglądu inny dokument stwierdzający tożsamość np. paszport.

Przez internet - utratę dowodu osobistego lub uszkodzenie można zgłosić przez internet na stronie https://www.gov.pl/web/gov/zglos-utrate-lub-uszkodzenie-swojego-dowodu-osobistego-uniewaznij-dowod ale trzeba mieć profil zaufany na platformie ePUAP lub bezpieczny podpis elektroniczny. Zgłoszenie takie należy przesłać do urzędu gminy, który wydał dowód osobisty.


Komórka organizacyjna

Urząd Stanu Cywilnego Referat Spraw Obywatelskich, ul. Mickiewicza 28/30, I piętro, pok. 17, tel. 56 45 10 382 lub 383 w poniedziałek, środę i czwartek w godz. 7.30 – 15.30, we wtorek w godz. 7.30 – 17.00, w piątek w godz. 7.00 – 13.30.


Opłaty

Zgłoszenie utraty/uszkodzenia dowodu osobistego jest bezpłatne.


Termin i sposób realizacji

W dniu zgłoszenia faktu utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego.


Podstawa prawna

  • ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych (Dz.U. z 2022 r. poz. 671 z poźn. zm.),
  • ustawa z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz.U. z 2023 r. poz. 57),
  • ustawa z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. z 2020 r. poz. 344),
  • rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 27 grudnia 2023 r. w sprawie wzoru dowodu osobistego, jego wydawania i odbioru oraz utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu (Dz.U. poz. 2798),
  • rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 26 lutego 2019 r. w sprawie warstwy elektronicznej dowodu osobistego (Dz.U. z 2022 r. poz. 1431),
  • art. 29 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. UE z 2016 r., L 119/1).

Tryb odwoławczy

Nie występuje.


Dodatkowe informacje, uwagi

  1. Posiadacz dowodu osobistego, którego dowód osobisty został utracony lub uszkodzony, zgłasza niezwłocznie, osobiście ten fakt w dowolnym urzędzie gminy, a posiadacz dowodu osobistego przebywający poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej – dowolnej placówce konsularnej Rzeczypospolitej Polskiej.
  2. Za posiadacza dowodu osobistego nie posiadającego zdolności do czynności prawnych lub posiadającego ograniczoną zdolność do czynności prawnych zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego dokonuje jego rodzic, opiekun prawny lub kurator.
  3. Zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego można także dokonać w formie dokumentu elektronicznego przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej, na zasadach określonych w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne – poprzez Elektroniczną Platformę Usług Administracji Publicznej na stronie http://epuap.gov.pl wyłącznie osoba posiadająca ważny kwalifikowany certyfikat lub podpis potwierdzony profilem zaufanym ePUAP.
  4. Od razu po otrzymaniu zgłoszenia pracownik urzędu gminy dokona unieważnienia zagubionego/utraconego lub też uszkodzonego dowodu osobistego.
  5. Posiadaczowi dowodu osobistego, który dokonał osobistego zgłoszenia faktu utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego w organie gminy wydaje się zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego.
  6. Posiadaczowi dowodu osobistego, który dokonał zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego w formie dokumentu elektronicznego – zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego wydaje się na żądanie.
  7. W przypadku zgłoszenia uszkodzenia dowodu osobistego w formie dokumentu elektronicznego, posiadacz dowodu osobistego ma obowiązek przekazać uszkodzony dowód osobisty pocztą lub osobiście do organu, do którego skierował zgłoszenie.
  8. Zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego jest ważne do czasu wydania nowego dowodu osobistego, nie dłużej jednak niż przez 2 miesiące.
  9. Zaświadczenie takie nie jest dokumentem tożsamości.
  10. W przypadku utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego należy niezwłocznie wystąpić z wnioskiem o wydanie dowodu osobistego.
  11. Unieważnienie dowodu osobistego następuje: z dniem zgłoszenia do organu dowolnej gminy lub placówki konsularnej Rzeczypospolitej Polskiej utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego przez jego posiadacza lub przekazania do organu dowolnej gminy lub placówki konsularnej Rzeczypospolitej Polskiej przez osobę trzecią znalezionego cudzego dowodu osobistego.
  12. W chwili zgłoszenia utraty dowodu osobistego przez osobę, przez posiadacza który ma ukończone 18 lat numer PESEL będzie zastrzeżony z urzędu.
  13. W przypadku zawieszenia ważności dowodu osobistego, można również zastrzec swój numer PESEL https://www.gov.pl/web/gov/zastrzez-swoj-numer-pesel-lub-cofnij-zastrzezenie

UWAGA! Jeśli twój dowód zaginął albo ktoś ci go ukradł – zgłoś to także w swoim banku. Dzięki temu zadbasz o swoje bezpieczeństwo.

ZAWIESZENIE I COFNIĘCIE ZAWIESZENIA
– dotyczy tylko e-dowodu wydanego po 4 marca 2019 roku

  1. W przypadku zagubienia swojego e-dowodu można zawiesić jego ważność na 14 dni kalendarzowych. Dzięki temu nikt niepowołany nie będzie mógł go używać (do pobrania tutaj ).
  2. W przypadku odnalezienia takiego zagubionego e-dowodu należy od razu cofnąć jego zawieszenie. Jeśli w terminie 14 dni kalendarzowych od zawieszenia nie zostanie cofnięte zawieszenie posiadany dowód osobisty (e-dowód) zostanie unieważniony na zawsze i konieczne będzie złożenie wniosku o wydanie nowego dowodu osobistego.
  3. Zawieszony dowód jest czasowo nieważny. Zawieszone zostają wszystkie certyfikaty w dowodzie i sam dowód. Nie można go używać w tym czasie. Wszystkie przypadki użycia takiego e-dowodu w czasie zawieszenia będą nieważne – nawet po cofnięciu zawieszenia.
  4. Maksymalny czas zawieszenia e-dowodu to 14 dni kalendarzowych.
  5. W przypadku cofnięcia zawieszenia dowodu e-dowód i wszystkie certyfikaty, np. certyfikat podpisu osobistego odzyskuje ważność. Można używać takiego dowodu (do pobrania tutaj ).

UWAGA!

klauzula informacyjna dot. zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego oraz zawieszenia i odwieszenia e-dowodu na podstawie obowiązku prawnego ciążącego na administratorze – przetwarzanie w związku z ustawą z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych dostępna na stronie BIP Urzędu Miejskiego w Grudziądzu w zakładce: Urząd Miejski -> Ochrona danych osobowych -> Klauzule informacyjne dotyczące przetwarzania danych osobowych
http://bip.grudziadz.pl/strony/16837.dhtml

18.01.2024