ZGŁOSZENIE POBYTU STAŁEGO LUB POBYTU CZASOWEGO ZGŁOSZENIE POWROTU Z WYJAZDU POZA GRANICE RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ TRWAJĄCEGO DŁUŻEJ NIŻ 6 MIESIĘCY
Sposoby dostarczenia dokumentów
- Wizyta w urzędzie
-
Listownie, drogą pocztową -
Faxem - Formularz elektroniczny
Sposoby odbioru dokumentów
- Osobiście
-
Pocztą - Elektronicznie
Wymagane dokumenty
W urzędzie:
Wypełniony formularz (druk) meldunkowy „zgłoszenie pobytu stałego” (do pobrania tutaj ), „zgłoszenie pobytu czasowego” (do pobrania tutaj
), lub „zgłoszenie powrotu z wyjazdu poza granice Rzeczypospolitej Polskiej trwającego dłużej niż 6 miesięcy” (do pobrania tutaj
) oraz:
- do wglądu (w oryginale) – dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu/domu – dokumentem potwierdzającym tytuł prawny do lokalu/domu może być umowa cywilnoprawna, odpis z księgi wieczystej albo wyciąg z działów I i II księgi wieczystej, decyzja administracyjna lub orzeczenie sądu,
- jeśli nie jesteś właścicielem i nie posiadasz też innego prawa do mieszkania, w którym chcesz się zameldować – niech osoba, która ma takie prawo podpisze się na formularzu, potwierdzając tym samym Twój pobyt oraz do wglądu tytuł własności do lokalu i dowód osobisty wynajmującego, najemcy, właściciela lokalu,
- do wglądu – dowód osobisty lub paszport,
- w przypadku osoby upoważnionej – pełnomocnictwo (do pobrania tutaj
lub
) wraz z dowodem wniesienia opłaty skarbowej z tytułu złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa,
- do wglądu dowód osobisty pełnomocnika lub paszport,
- w przypadku zgłoszenia powrotu z wyjazdu poza granice Rzeczypospolitej Polskiej trwającego dłużej niż 6 miesięcy – wypełniony formularz „zgłoszenie powrotu z wyjazdu poza granice Rzeczypospolitej Polskiej trwającego dłużej niż 6 miesięcy” (do pobrania tutaj
) oraz do okazania dokument tożsamości: dowód osobisty albo paszport.
Przez internet:
Dokument można przesłać drogą elektroniczną wypełniając jeden z poniższych formularzy znajdujących się na stronie Ministerstwa Cyfryzacji https://obywatel.gov.pl/ https://obywatel.gov.pl/meldunek/zamelduj-sie-na-pobyt-staly-lub-czasowy-dluzszy-niz-3-miesiace https://obywatel.gov.pl/wyjazd-za-granice/zglos-powrot-z-zagranicy
Do elektronicznego zgłoszenia należy załączyć:
- dokument elektroniczny potwierdzający tytuł prawny do lokalu np. umowa cywilnoprawna – umowa najmu, odpis z księgi wieczystej albo wyciąg z działów I i II księgi wieczystej, decyzja administracyjna lub orzeczenie sądu),
- lub w razie niemożności jego uzyskania – odwzorowanie cyfrowe, na przykład skany,
- jeśli NIE jesteś właścicielem i nie masz też innego tytułu prawnego do mieszkania, w którym chcesz się zameldować – dołącz do formularza w formie dokumentu elektronicznego: oświadczenie właściciela lub innego podmiotu dysponującego tytułem prawnym do lokalu, potwierdzające pobyt w tym lokalu oraz dokument, który potwierdza tytuł prawny do mieszkania właściciela lub innego podmiotu, a w razie niemożności ich uzyskania odwzorowanie cyfrowe tych dokumentów, na przykład skany,
- w przypadku ubiegania się o zameldowanie przez pełnomocnika elektroniczny dokument pełnomocnictwa uwierzytelniony Profilem Zaufanym ePUAP lub podpisem kwalifikowanym udzielającego pełnomocnictwa wraz z dowodem wniesienia opłaty skarbowej z tytułu złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa.
Komórka organizacyjna
- Urząd Stanu Cywilnego Referat Spraw Obywatelskich, ul. Mickiewicza 28/30, parter, Biuro Obsługi Interesantów, pok. 6, tel. 56 45 10 385 lub 401 w poniedziałek, środę i czwartek w godz. 7.30 – 15.30, we wtorek w godz. 7.30 – 17.00, w piątek w godz. 7.00 – 13.30.
- Biuro Obsługi Interesantów w Centrum Handlowym „Alfa” ul. Chełmińska 4, parter, tel. 56 45 10 337 od poniedziałku do piątku w godz. 9.00 – 17.00. (tylko pobranie wniosku do wypełnienia oraz uzyskanie informacji o procedurze)
Opłaty
- Usługa jest bezpłatna.
- Wydanie zaświadczenia potwierdzającego zameldowanie na pobyt stały nie podlega opłacie.
- Wydanie na wniosek zaświadczenia potwierdzającego zameldowanie na pobyt czasowy – opłata skarbowa w wysokości 17,00 zł.
- Opłacie skarbowej w wysokości 17,00 zł podlega złożenie pełnomocnictwa w tej sprawie. Składający pełnomocnictwo jest zobowiązany dołączyć dowód wniesienia opłaty skarbowej w wysokości 17,00 zł, którą można uiścić w Kasie, Biuro Obsługi Interesantów, ul. Mickiewicza 28/30, parter, pok. 6 w poniedziałek, środę i czwartek w godz. 7.30 – 15.00, we wtorek w godz. 7.30 – 16.30, w piątek 7.00 – 13.00 albo przelewem na rachunek bankowy: Urząd Miejski w Grudziądzu, ul. Ratuszowa 1, 86-300 Grudziądz, PKO BP SA Oddział 1 w Grudziądzu konto Nr 80 1020 5040 0000 6802 0085 9595
tytuł wpłaty: złożenie pełnomocnictwa lub wydanie zaświadczenia.
Nie podlega opłacie skarbowej czynność złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa: małżonkowi, wstępnemu (tj. jednemu z rodziców, dziadków, pradziadków), zstępnemu (tj. dziecku, wnukowi, prawnukowi) lub rodzeństwu.
Termin i sposób realizacji
W dniu złożenia wymaganych dokumentów.
Podstawa prawna
- ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 735),
- ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz. U. z 2022 r. poz. 1191),
- ustawa z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 2070),
- ustawa z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. z 2020 r. poz. 344),
- ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz.U. z 2021 r. poz. 1923),
- rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie określenia wzorów i sposobu wypełniania formularzy stosowanych przy wykonywaniu obowiązku meldunkowego (Dz. U. poz. 2411 z późn. zm.),
- art. 29 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. U. UE z 2016 r., L 119/1).
Tryb odwoławczy
Nie dotyczy.
Dodatkowe informacje, uwagi
- Obywatel polski przebywający na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest obowiązany zameldować się w miejscu pobytu stałego lub czasowego najpóźniej w 30 dniu, licząc od dnia przybycia do miejsca zamieszkania.
- Równocześnie można mieć jedno miejsce pobytu stałego i jedno miejsce pobytu czasowego.
- Jeśli meldujesz się na pobyt stały lub czasowy nie musisz wymeldowywać się w dotychczasowym miejscu pobytu (stałego lub czasowego) – wymeldowanie z poprzedniego miejsca następuje na podstawie formularza zgłoszenia zameldowania (na pobyt stały lub czasowy).
- Aby zameldować się przez internet lub dokonać zgłoszenia powrotu z wyjazdu poza granice Rzeczypospolitej Polskiej w formie dokumentu elektronicznego należy to uczynić – poprzez Elektroniczną Platformę Usług Administracji Publicznej na stronie http://epuap.gov.pl wyłącznie osoba posiadająca ważny kwalifikowany certyfikat lub podpis potwierdzony profilem zaufanym ePUAP.
- Obowiązku meldunkowego można dopełnić przez pełnomocnika, legitymującego się pełnomocnictwem udzielonym w formie pisemnej, po okazaniu przez pełnomocnika do wglądu jego dowodu osobistego lub paszportu (art. 33 § 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego) albo po uwierzytelnieniu pełnomocnika na zasadach określonych w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.
- Za osobę nieposiadającą zdolności do czynności prawnych lub posiadającą ograniczoną zdolność do czynności prawnych obowiązek meldunkowy wykonuje jej przedstawiciel ustawowy, opiekun prawny lub inna osoba sprawująca nad nią faktyczną opiekę w miejscu ich wspólnego pobytu.
- W przypadku zgłoszenia zameldowania drogą elektroniczną jeśli zostały dołączone wszystkie potrzebne dokumenty – zameldowanie nastąpi od razu po otrzymaniu twojego zgłoszenia.
- Po zameldowaniu na pobyt stały zostanie wydane bezpłatne zaświadczenie o zameldowaniu. W przypadku zameldowania na pobyt czasowy zaświadczenie o zameldowaniu jest wydawane na wniosek oraz opłata skarbowa w wysokości 17.00 zł.
UWAGA!
klauzula informacyjna dot. przetwarzania danych osobowych na podstawie obowiązku prawnego ciążącego na administratorze – przetwarzanie w związku z ustawą z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności dostępna na stronie BIP Urzędu Miejskiego w Grudziądzu w zakładce: Urząd Miejski -> Ochrona danych osobowych -> Klauzule informacyjne dotyczące przetwarzania danych osobowych
http://bip.grudziadz.pl/strony/16837.dhtml
Wniosek o wydanie zaświadczenia z ewidencji ludności (do pobrania tutaj lub
).
19.08.2022