Logo BIP
Herb
Elektroniczne Biuro Obsługi Interesanta
Urząd Miejski w Grudziądzu

WPIS DO EWIDENCJI STOWARZYSZEŃ ZWYKŁYCH

Sposoby dostarczenia dokumentów

  • Wizyta w urzędzie
  • Listownie, drogą pocztową
  • Faxem
  • Formularz elektroniczny

Sposoby odbioru dokumentów

  • Osobiście
  • Pocztą
  • Elektronicznie

Wymagane dokumenty

Stowarzyszenie zwykłe mogą założyć co najmniej trzy osoby, które w tym celu składają organowi nadzorującemu właściwemu ze względu na siedzibę stowarzyszenia następujące dokumenty (w przypadku stowarzyszeń mających siedzibę na terenie Grudziądza organem nadzorującym jest Prezydent Grudziądza):

  1. wypełniony i podpisany wniosek o wpis do ewidencji stowarzyszeń zwykłych zawierający imię i nazwisko, adres zamieszkania, numer PESEL przedstawiciela reprezentującego stowarzyszenie lub członków zarządu oraz członków organu kontroli wewnętrznej – komisji rewizyjnej (w zależności od typu regulacji zawartych w regulaminie) oraz adres siedziby stowarzyszenia;

Wzory do pobrania:

  1. wariant z przedstawicielem – (do pobrania tutaj lub );
  2. wariant z zarządem – (do pobrania tutaj lub );
  3. wariant z zarządem i organem kontroli wewnętrznej – (do pobrania tutaj lub );

 

  1. regulamin działalności stowarzyszenia (oryginał) określający w szczególności:
  1. nazwę stowarzyszenia, cel lub cele, teren i środki działania, siedzibę, przedstawiciela reprezentującego stowarzyszenie albo zarząd, zasady dokonywania zmian w regulaminie, sposób nabycia i utraty członkostwa oraz sposób rozwiązania stowarzyszenia;
  2. w przypadku stowarzyszenia, które posiada zarząd – dodatkowo: tryb jego wyboru, uzupełniania składu, kompetencje, warunki ważności uchwał oraz sposób reprezentowania stowarzyszenia, w szczególności zaciągania zobowiązań majątkowych;
  3. w przypadku stowarzyszenia, które posiada organ kontroli wewnętrznej – dodatkowo: tryb jego wyboru, uzupełniania składu oraz jego kompetencje;

Wzory do pobrania:

  1. wariant z przedstawicielem – (do pobrania tutaj lub );
  2. wariant z zarządem – (do pobrania tutaj lub );
  3. wariant z zarządem i organem kontroli wewnętrznej – (do pobrania tutaj lub );

 

  1. protokół zebrania założycielskiego (oryginał):

 

Wzory do pobrania:

  1. wariant z przedstawicielem – (do pobrania tutaj lub );
  2. wariant z zarządem – (do pobrania tutaj lub );
  3. wariant z zarządem i organem kontroli wewnętrznej – (do pobrania tutaj lub );

wraz z uchwałami (oryginały) o:

  1. powołaniu stowarzyszenia zwykłego wraz ze wskazaniem adresu jego siedziby;
  2. przyjęciu regulaminu działalności stowarzyszenia;
  3. wyborze przedstawiciela reprezentującego stowarzyszenie albo zarządu, ewentualnie organu kontroli wewnętrznej – z podaniem imienia i nazwiska, adresu zamieszkania oraz numeru PESEL przedstawiciela albo członków powołanych organów;

 

  1. lista założycieli stowarzyszenia (co najmniej trzech), zawierająca ich imiona i nazwiska, datę i miejsce urodzenia, miejsce zamieszkania oraz własnoręczne podpisy założycieli (oryginał).

Wzór do pobrania (dla wszystkich wariantów) – (do pobrania tutaj lub ).

UWAGA! Wniosek o wpis i regulamin podpisuje przedstawiciel reprezentujący stowarzyszenie lub jeżeli wniosek składa zarząd – podpisują go wszyscy członkowie zarządu. Protokół zebrania podpisuje przewodniczący zebrania założycielskiego.


Komórka organizacyjna

  • Wydział Kultury i Sportu, Referat Współpracy z Organizacjami Pozarządowymi, ul. Spichrzowa 57, 86-300 Grudziądz, parter, tel. 56 45 10 464 i 465: w poniedziałek, środę i czwartek w godz. 7.30 – 15.30, we wtorek w godz. 7.30 – 17.00, w piątek w godz. 7.00 – 13.30;
  • Biuro Obsługi Interesantów w Centrum Handlowym „Alfa” ul. Chełmińska 4, parter, tel. 56 45 10 337 od poniedziałku do piątku w godz. 9.00 – 17.00. (złożenie wniosku)

Opłaty

  1. Złożenie wniosku o wpis do ewidencji stowarzyszeń zwykłych nie podlega opłacie.
  2. Wydanie zaświadczenia o wpisie do ewidencji stowarzyszeń zwykłych (po wpisaniu do ewidencji) podlega opłacie skarbowej w wysokości 17 zł.

Opłatę należy uiścić w kasie (możliwość płatności kartą płatniczą) Urzędu Miejskiego w Grudziądzu, ul. Ratuszowa 1, 86-300 Grudziądz (przyziemie) w poniedziałek, środa i czwartek w godz. 7.30 – 15.00, we wtorek w godz. 7.30 – 16.30, w piątek w godz. 7.00 – 13.00, albo przelewem na rachunek bankowy Urzędu Miejskiego w Grudziądzu: 80 1020 5040 0000 6802 0085 9595, wpisując w tytule: opłata skarbowa za wydanie zaświadczenia dotyczącego wpisu do ewidencji stowarzyszeń zwykłych.


Termin i sposób realizacji

Organ nadzorujący dokonuje wpisu do ewidencji w terminie 7 dni od dnia wpływu wniosku o wpis, jeżeli nie został złożony wniosek o zakazanie założenia stowarzyszenia.
Jeżeli wniosek o wpis zawiera braki, organ nadzorujący wzywa do jego uzupełnienia w terminie 14 dni od dnia otrzymania wezwania. Termin na dokonanie wpisu, liczy się od dnia uzupełnienia wniosku o wpis. Nieuzupełnienie wniosku o wpis powoduje jego bezskuteczność.


Podstawa prawna

  • ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. – Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2020 r. poz. 2261), zwana dalej „ustawą”,
  • ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U z 2023 r. poz. 2111),
  • rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 2 maja 2016 r. w sprawie prowadzenia ewidencji stowarzyszeń zwykłych, jej wzoru oraz szczegółowej treści wpisów (Dz. U. poz. 644).

Tryb odwoławczy

Na postanowienie sądu o zakazaniu założenia stowarzyszenia przysługuje środek zaskarżenia w trybie cywilnoprawnym.

W przypadku gdy organ nadzorujący nie dokona wpisu do ewidencji w terminie 7 dni od dnia wpływu wniosku o wpis lub uzupełnienia jego braków i nie został złożony wniosek o zakazanie założenia stowarzyszenia, przedstawicielowi reprezentującemu stowarzyszenie zwykłe albo zarządowi przysługuje prawo wniesienia skargi na bezczynność do sądu administracyjnego.


Dodatkowe informacje, uwagi

Stowarzyszenie zwykłe jest uproszczoną formą stowarzyszenia i nie posiada osobowości prawnej (art. 40 ust. 1 ustawy).

Stowarzyszenie zwykłe powstaje i może rozpocząć działalność z chwilą wpisu do ewidencji (art. 40a ust. 1 ustawy).

Organ nadzorujący informuje niezwłocznie przedstawiciela reprezentującego stowarzyszenie zwykłe albo zarząd o dokonaniu wpisu do ewidencji albo bezskuteczności wniosku o wpis (art. 40a ust. 4 ustawy).

Ewidencja jest jawna i udostępniana na stronie podmiotowej organu nadzorującego w Biuletynie Informacji Publicznej (art. 40b ust. 4 ustawy).

W ewidencji zamieszcza się:

  1. numer kolejny w ewidencji;
  2. nazwę stowarzyszenia zwykłego;
  3. datę wpisu do ewidencji i daty wpisów późniejszych zmian;
  4. cel lub cele działania stowarzyszenia zwykłego, zgodnie z regulaminem działalności;
  5. teren działania stowarzyszenia zwykłego zgodnie z regulaminem działalności;
  6. środki działania stowarzyszenia zwykłego zgodnie z regulaminem działalności;
  7. adres siedziby stowarzyszenia zwykłego;
  8. w przypadku reprezentacji stowarzyszenia zwykłego przez przedstawiciela, informację o takiej reprezentacji oraz imię i nazwisko przedstawiciela, w przypadku gdy organem reprezentującym stowarzyszenie jest zarząd, imiona i nazwiska członków zarządu, ich funkcje oraz sposób reprezentacji;
  9. w przypadku, gdy w regulaminie działalności przewidziano organ kontroli wewnętrznej – nazwę tego organu, imiona i nazwiska jego członków oraz ich funkcje lub adnotację o braku posiadania organu kontroli wewnętrznej;
  10. informacje o regulaminie działalności i jego zmianach;
  11. informację o posiadaniu statusu organizacji pożytku publicznego;
  12. informacje o przekształceniu lub rozwiązaniu stowarzyszenia zwykłego;
  13. imię i nazwisko likwidatora stowarzyszenia zwykłego;
  14. informacje o zastosowaniu wobec stowarzyszenia zwykłego środków nadzoru, w szczególności rodzaj środka nadzoru, podmiot, który go zastosował, datę jego zastosowania;
  15. dodatkowe informacje związane z prowadzeniem ewidencji, w szczególności sygnaturę akt (art. 40b ust. 1).

Sąd rejestrowy, na wniosek organu nadzorującego lub prokuratora, może zakazać założenia stowarzyszenia zwykłego, jeżeli nie spełnia ono warunków określonych w przepisach prawa (art. 41 ustawy).

Stowarzyszenie zwykłe składa organowi nadzorującemu, w terminie 7 dni od dnia wystąpienia zdarzenia uzasadniającego zmianę danych, wniosek o zamieszczenie w ewidencji zmienionych danych, załączając dokumenty stanowiące podstawę zmian (art. 40b ust. 2 ustawy).

Stowarzyszenie zwykłe ma obowiązek informować o zmianie adresu zamieszkania:

  1. przedstawiciela reprezentującego stowarzyszenie zwykłe albo członków zarządu;
  2. członków organu kontroli wewnętrznej, o ile regulamin działalności przewiduje ten organ (art. 40b ust. 3).

Stowarzyszenie zwykłe może we własnym imieniu nabywać prawa, w tym własność i inne prawa rzeczowe, zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozywane (art. 40 ust. 1a ustawy).

Każdy członek odpowiada za zobowiązania stowarzyszenia zwykłego bez ograniczeń całym swoim majątkiem solidarnie z pozostałymi członkami oraz ze stowarzyszeniem. Odpowiedzialność ta powstaje z chwilą, gdy egzekucja z majątku stowarzyszenia zwykłego okaże się bezskuteczna. Przepis ten nie stanowi przeszkody do wniesienia powództwa przeciwko członkowi, zanim egzekucja z majątku stowarzyszenia zwykłego okaże się bezskuteczna (art. 40 ust. 1b i 1c ustawy).

Klauzula informacyjna dot. wpisu do ewidencji stowarzyszeń zwykłych

 

31.01.2025