WPIS DO EWIDENCJI STOWARZYSZEŃ ZWYKŁYCH
Sposoby dostarczenia dokumentów
- Wizyta w urzędzie
- Listownie, drogą pocztową
-
Faxem -
Formularz elektroniczny
Sposoby odbioru dokumentów
- Osobiście
- Pocztą
-
Elektronicznie
Wymagane dokumenty
Stowarzyszenie zwykłe mogą założyć co najmniej trzy osoby, które w tym celu składają organowi nadzorującemu właściwemu ze względu na siedzibę stowarzyszenia następujące dokumenty (w przypadku stowarzyszeń mających siedzibę na terenie Grudziądza organem nadzorującym jest Prezydent Grudziądza):
- wypełniony i podpisany wniosek o wpis do ewidencji stowarzyszeń zwykłych zawierający imię i nazwisko, adres zamieszkania, numer PESEL przedstawiciela reprezentującego stowarzyszenie lub członków zarządu oraz członków organu kontroli wewnętrznej – komisji rewizyjnej (w zależności od typu regulacji zawartych w regulaminie) oraz adres siedziby stowarzyszenia;
Wzory do pobrania:
- wariant z przedstawicielem – (do pobrania tutaj
lub
);
- wariant z zarządem – (do pobrania tutaj
lub
);
- wariant z zarządem i organem kontroli wewnętrznej – (do pobrania tutaj
lub
);
- regulamin działalności stowarzyszenia (oryginał) określający w szczególności:
- nazwę stowarzyszenia, cel lub cele, teren i środki działania, siedzibę, przedstawiciela reprezentującego stowarzyszenie albo zarząd, zasady dokonywania zmian w regulaminie, sposób nabycia i utraty członkostwa oraz sposób rozwiązania stowarzyszenia;
- w przypadku stowarzyszenia, które posiada zarząd – dodatkowo: tryb jego wyboru, uzupełniania składu, kompetencje, warunki ważności uchwał oraz sposób reprezentowania stowarzyszenia, w szczególności zaciągania zobowiązań majątkowych;
- w przypadku stowarzyszenia, które posiada organ kontroli wewnętrznej – dodatkowo: tryb jego wyboru, uzupełniania składu oraz jego kompetencje;
Wzory do pobrania:
- wariant z przedstawicielem – (do pobrania tutaj
lub
);
- wariant z zarządem – (do pobrania tutaj
lub
);
- wariant z zarządem i organem kontroli wewnętrznej – (do pobrania tutaj
lub
);
- protokół zebrania założycielskiego (oryginał):
Wzory do pobrania:
- wariant z przedstawicielem – (do pobrania tutaj
lub
);
- wariant z zarządem – (do pobrania tutaj
lub
);
- wariant z zarządem i organem kontroli wewnętrznej – (do pobrania tutaj
lub
);
wraz z uchwałami (oryginały) o:
- powołaniu stowarzyszenia zwykłego wraz ze wskazaniem adresu jego siedziby;
- przyjęciu regulaminu działalności stowarzyszenia;
- wyborze przedstawiciela reprezentującego stowarzyszenie albo zarządu, ewentualnie organu kontroli wewnętrznej – z podaniem imienia i nazwiska, adresu zamieszkania oraz numeru PESEL przedstawiciela albo członków powołanych organów;
- lista założycieli stowarzyszenia (co najmniej trzech), zawierająca ich imiona i nazwiska, datę i miejsce urodzenia, miejsce zamieszkania oraz własnoręczne podpisy założycieli (oryginał).
Wzór do pobrania (dla wszystkich wariantów) – (do pobrania tutaj lub
).
UWAGA! Wniosek o wpis i regulamin podpisuje przedstawiciel reprezentujący stowarzyszenie lub jeżeli wniosek składa zarząd – podpisują go wszyscy członkowie zarządu. Protokół zebrania podpisuje przewodniczący zebrania założycielskiego.
Komórka organizacyjna
- Wydział Kultury i Sportu, Referat Współpracy z Organizacjami Pozarządowymi, ul. Spichrzowa 57, 86-300 Grudziądz, parter, tel. 56 45 10 464 i 465: w poniedziałek, środę i czwartek w godz. 7.30 – 15.30, we wtorek w godz. 7.30 – 17.00, w piątek w godz. 7.00 – 13.30;
- Biuro Obsługi Interesantów w Centrum Handlowym „Alfa” ul. Chełmińska 4, parter, tel. 56 45 10 337 od poniedziałku do piątku w godz. 9.00 – 17.00. (złożenie wniosku)
Opłaty
- Złożenie wniosku o wpis do ewidencji stowarzyszeń zwykłych nie podlega opłacie.
- Wydanie zaświadczenia o wpisie do ewidencji stowarzyszeń zwykłych (po wpisaniu do ewidencji) podlega opłacie skarbowej w wysokości 17 zł.
Opłatę należy uiścić w kasie (możliwość płatności kartą płatniczą) Urzędu Miejskiego w Grudziądzu, ul. Ratuszowa 1, 86-300 Grudziądz (przyziemie) w poniedziałek, środa i czwartek w godz. 7.30 – 15.00, we wtorek w godz. 7.30 – 16.30, w piątek w godz. 7.00 – 13.00, albo przelewem na rachunek bankowy Urzędu Miejskiego w Grudziądzu: 80 1020 5040 0000 6802 0085 9595, wpisując w tytule: opłata skarbowa za wydanie zaświadczenia dotyczącego wpisu do ewidencji stowarzyszeń zwykłych.
Termin i sposób realizacji
Organ nadzorujący dokonuje wpisu do ewidencji w terminie 7 dni od dnia wpływu wniosku o wpis, jeżeli nie został złożony wniosek o zakazanie założenia stowarzyszenia.
Jeżeli wniosek o wpis zawiera braki, organ nadzorujący wzywa do jego uzupełnienia w terminie 14 dni od dnia otrzymania wezwania. Termin na dokonanie wpisu, liczy się od dnia uzupełnienia wniosku o wpis. Nieuzupełnienie wniosku o wpis powoduje jego bezskuteczność.
Podstawa prawna
- ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. – Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2020 r. poz. 2261), zwana dalej „ustawą”,
- ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U z 2023 r. poz. 2111),
- rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 2 maja 2016 r. w sprawie prowadzenia ewidencji stowarzyszeń zwykłych, jej wzoru oraz szczegółowej treści wpisów (Dz. U. poz. 644).
Tryb odwoławczy
Na postanowienie sądu o zakazaniu założenia stowarzyszenia przysługuje środek zaskarżenia w trybie cywilnoprawnym.
W przypadku gdy organ nadzorujący nie dokona wpisu do ewidencji w terminie 7 dni od dnia wpływu wniosku o wpis lub uzupełnienia jego braków i nie został złożony wniosek o zakazanie założenia stowarzyszenia, przedstawicielowi reprezentującemu stowarzyszenie zwykłe albo zarządowi przysługuje prawo wniesienia skargi na bezczynność do sądu administracyjnego.
Dodatkowe informacje, uwagi
Stowarzyszenie zwykłe jest uproszczoną formą stowarzyszenia i nie posiada osobowości prawnej (art. 40 ust. 1 ustawy).
Stowarzyszenie zwykłe powstaje i może rozpocząć działalność z chwilą wpisu do ewidencji (art. 40a ust. 1 ustawy).
Organ nadzorujący informuje niezwłocznie przedstawiciela reprezentującego stowarzyszenie zwykłe albo zarząd o dokonaniu wpisu do ewidencji albo bezskuteczności wniosku o wpis (art. 40a ust. 4 ustawy).
Ewidencja jest jawna i udostępniana na stronie podmiotowej organu nadzorującego w Biuletynie Informacji Publicznej (art. 40b ust. 4 ustawy).
W ewidencji zamieszcza się:
- numer kolejny w ewidencji;
- nazwę stowarzyszenia zwykłego;
- datę wpisu do ewidencji i daty wpisów późniejszych zmian;
- cel lub cele działania stowarzyszenia zwykłego, zgodnie z regulaminem działalności;
- teren działania stowarzyszenia zwykłego zgodnie z regulaminem działalności;
- środki działania stowarzyszenia zwykłego zgodnie z regulaminem działalności;
- adres siedziby stowarzyszenia zwykłego;
- w przypadku reprezentacji stowarzyszenia zwykłego przez przedstawiciela, informację o takiej reprezentacji oraz imię i nazwisko przedstawiciela, w przypadku gdy organem reprezentującym stowarzyszenie jest zarząd, imiona i nazwiska członków zarządu, ich funkcje oraz sposób reprezentacji;
- w przypadku, gdy w regulaminie działalności przewidziano organ kontroli wewnętrznej – nazwę tego organu, imiona i nazwiska jego członków oraz ich funkcje lub adnotację o braku posiadania organu kontroli wewnętrznej;
- informacje o regulaminie działalności i jego zmianach;
- informację o posiadaniu statusu organizacji pożytku publicznego;
- informacje o przekształceniu lub rozwiązaniu stowarzyszenia zwykłego;
- imię i nazwisko likwidatora stowarzyszenia zwykłego;
- informacje o zastosowaniu wobec stowarzyszenia zwykłego środków nadzoru, w szczególności rodzaj środka nadzoru, podmiot, który go zastosował, datę jego zastosowania;
- dodatkowe informacje związane z prowadzeniem ewidencji, w szczególności sygnaturę akt (art. 40b ust. 1).
Sąd rejestrowy, na wniosek organu nadzorującego lub prokuratora, może zakazać założenia stowarzyszenia zwykłego, jeżeli nie spełnia ono warunków określonych w przepisach prawa (art. 41 ustawy).
Stowarzyszenie zwykłe składa organowi nadzorującemu, w terminie 7 dni od dnia wystąpienia zdarzenia uzasadniającego zmianę danych, wniosek o zamieszczenie w ewidencji zmienionych danych, załączając dokumenty stanowiące podstawę zmian (art. 40b ust. 2 ustawy).
Stowarzyszenie zwykłe ma obowiązek informować o zmianie adresu zamieszkania:
- przedstawiciela reprezentującego stowarzyszenie zwykłe albo członków zarządu;
- członków organu kontroli wewnętrznej, o ile regulamin działalności przewiduje ten organ (art. 40b ust. 3).
Stowarzyszenie zwykłe może we własnym imieniu nabywać prawa, w tym własność i inne prawa rzeczowe, zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozywane (art. 40 ust. 1a ustawy).
Każdy członek odpowiada za zobowiązania stowarzyszenia zwykłego bez ograniczeń całym swoim majątkiem solidarnie z pozostałymi członkami oraz ze stowarzyszeniem. Odpowiedzialność ta powstaje z chwilą, gdy egzekucja z majątku stowarzyszenia zwykłego okaże się bezskuteczna. Przepis ten nie stanowi przeszkody do wniesienia powództwa przeciwko członkowi, zanim egzekucja z majątku stowarzyszenia zwykłego okaże się bezskuteczna (art. 40 ust. 1b i 1c ustawy).
Klauzula informacyjna dot. wpisu do ewidencji stowarzyszeń zwykłych
31.01.2025