Logo BIP
Herb
Elektroniczne Biuro Obsługi Interesanta
Urząd Miejski w Grudziądzu

ROZWIĄZANIE I LIKWIDACJA STOWARZYSZENIA ZWYKŁEGO

Sposoby dostarczenia dokumentów

  • Wizyta w urzędzie
  • Listownie, drogą pocztową
  • Faxem
  • Formularz elektroniczny

Sposoby odbioru dokumentów

  • Osobiście
  • Pocztą
  • Elektronicznie

Wymagane dokumenty

I etap  Rozwiązanie stowarzyszenia
„Zawiadomienie o wszczęciu likwidacji stowarzyszenia zwykłego” (do pobrania tutaj lub ); protokół z walnego zebrania stowarzyszenia wraz z uchwałą o rozwiązaniu stowarzyszenia, wyznaczeniu likwidatora i przeznaczeniu majątku zlikwidowanego stowarzyszenia; lista obecności na zebraniu.

II etap – Likwidacja stowarzyszenia
„Zawiadomienie o zakończeniu likwidacji stowarzyszenia zwykłego” (do pobrania tutaj lub ).


Komórka organizacyjna

  • Urząd Stanu Cywilnego – Referat Spraw Obywatelskich, ul. Mickiewicza 28/30, I piętro, pok. 16 w poniedziałek, środę, czwartek w godz. 7.30 – 15.30, we wtorek w godz. 7.30 – 17.00, w piątek 7.00 – 13.30.
  • Biuro Obsługi Interesantów w Centrum Handlowym „Alfa” ul. Chełmińska 4, parter, tel. 56 45 10 337 od poniedziałku do piątku w godz. 9.00 – 17.00. (złożenie wniosku)

Opłaty

  1. Złożenie zawiadomień o wszczęciu i zakończeniu likwidacji stowarzyszenia zwykłego nie podlega opłacie. Informacja o wpisaniu likwidacji stowarzyszenia do ewidencji zostanie przesłana z urzędu – bez żadnych opłat.
  2. Za wydanie zaświadczenia z ewidencji stowarzyszeń zwykłych „na żądanie wnioskodawcy” pobierana jest opłata skarbowa w wysokości 17,00 zł, którą można uiścić w Kasie, Biuro Obsługi Interesantów, ul. Mickiewicza 28/30, parter, pok. 6 w poniedziałek, środę, czwartek w godz. 7.30 – 15.00, we wtorek w godz. 7.30 – 16.30, w piątek 7.00 – 13.00 albo przelewem na rachunek bankowy: Urząd Miejski w Grudziądzu, ul. Ratuszowa 1, 86-300 Grudziądz, PKO BP SA Oddział 1 w Grudziądzu konto
    Nr 80 1020 5040 0000 6802 0085 9595

Termin i sposób realizacji

Jeśli złożony wniosek spełnia wszystkie wymogi formalne wpis w ewidencji stowarzyszeń zwykłych zostanie dokonany w terminie 7 dni od dnia wpływu wniosku. Jeżeli wniosek zawiera braki, likwidator stowarzyszenia zostanie wezwany do ich uzupełnienia w terminie 14 dni od dnia otrzymania wezwania. Nieuzupełnienie wniosku w terminie 14 dni spowoduje jego bezskuteczność.


Podstawa prawna

  • ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2020 r. poz. 2261),
  • ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz.U z 2021 r. poz. 1923),
  • rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 2 maja 2016 r. w sprawie prowadzenia ewidencji stowarzyszeń zwykłych, jej wzoru oraz szczegółowej treści wpisów (Dz.U. poz. 644).

Tryb odwoławczy

W przypadku nie dokonania wpisu do ewidencji w terminie 7 dni od dnia wpływu wniosku lub uzupełnienia jego braków, przedstawicielowi reprezentującemu stowarzyszenie przysługuje prawo wniesienia skargi na bezczynność do sądu administracyjnego.


Dodatkowe informacje, uwagi

I etap  Rozwiązanie stowarzyszenia
Zwołanie walnego zebrania członków i podjęcie uchwał o rozwiązaniu stowarzyszenia, wyznaczeniu likwidatora i przeznaczeniu majątku stowarzyszenia (uchwały powinny spełniać wymogi określone w regulaminie). W przypadku nie wyznaczenia likwidatora zostaje nim przedstawiciel lub członkowie zarządu stowarzyszenia. Z zebrania należy sporządzić protokół z podjętymi uchwałami i listę obecności. Przygotowane dokumenty likwidator przekazuje do Urzędu Stanu Cywilnego Referat Spraw Obywatelskich ul. Mickiewicza 28/30 celem wpisania informacji do ewidencji stowarzyszeń zwykłych.

II etap – Likwidacja stowarzyszenia
Wyznaczony likwidator podejmuje czynności likwidacyjne – podaje do publicznej wiadomości informację o wszczęciu postępowania likwidacyjnego stowarzyszenia, np. na portalu organizacji pozarządowych ngo.pl (https://www.ngo.pl/); reguluje powstałe w toku działalności stowarzyszenia zobowiązania; sporządza sprawozdanie finansowe; pozostały majątek stowarzyszenia przeznacza na cele określone w regulaminie lub w uchwale podjętej w tej sprawie. Koszty likwidacji pokrywane są z majątku stowarzyszenia.

Po zakończeniu czynności likwidacyjnych likwidator składa do Urzędu Stanu Cywilnego Referat Spraw Obywatelskich ul. Mickiewicza 28/30 zawiadomienie o zakończeniu likwidacji stowarzyszenia zwykłego oświadczając jednocześnie, że informacja o likwidacji stowarzyszenia została podana do publicznej wiadomości i zaspokojone zostały wszelkie zobowiązania stowarzyszenia.

Po otrzymaniu dokumentu potwierdzającego wpis w ewidencji stowarzyszeń zwykłych o likwidacji – likwidator stowarzyszenia informuje właściwy Urząd Skarbowy i Urząd Statystyczny w Toruniu dołączając kopię otrzymanego dokumentu.

UWAGA!

klauzula informacyjna dot. przetwarzania danych osobowych na podstawie obowiązku prawnego ciążącego na administratorze - przetwarzanie w związku z ustawą z dnia 7 kwietnia 1989r. Prawo o stowarzyszeniach oraz rozporządzenia z 2 maja 2016 r. Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie prowadzenia ewidencji stowarzyszeń zwykłych, jej wzoru oraz szczegółowej treści wpisów dostępna na stronie BIP Urzędu Miejskiego w Grudziądzu w zakładce: Urząd Miejski -> Ochrona danych osobowych -> Klauzule informacyjne dotyczące przetwarzania danych osobowych

http://bip.grudziadz.pl/strony/16837.dhtml

29.12.2021