Logo BIP
Herb
Elektroniczne Biuro Obsługi Interesanta
Urząd Miejski w Grudziądzu

ROZWIĄZANIE I LIKWIDACJA STOWARZYSZENIA ZWYKŁEGO

Sposoby dostarczenia dokumentów

  • Wizyta w urzędzie
  • Listownie, drogą pocztową
  • Faxem
  • Formularz elektroniczny

Sposoby odbioru dokumentów

  • Osobiście
  • Pocztą
  • Elektronicznie

Wymagane dokumenty

I etap – zawiadomienie o wszczęciu likwidacji stowarzyszenia zwykłego i wyznaczeniu likwidatora/ów 

Za przeprowadzenie likwidacji stowarzyszenia zwykłego odpowiada/ją likwidator/rzy. Jeżeli regulamin działalności lub, w razie braku odpowiednich postanowień regulaminu, uchwała ostatniego zebrania członków nie stanowi inaczej, likwidatorami stowarzyszenia są członkowie jego zarządu. 

W przypadku podjęcia uchwały przez stowarzyszenie zwykłe o rozwiązaniu stowarzyszenia, likwidator/rzy zawiadamia/ją organ nadzorujący właściwy ze względu na siedzibę stowarzyszenia (w przypadku stowarzyszeń zwykłych mających siedzibę na terenie Grudziądza organem nadzorującym jest Prezydent Grudziądza) o wszczęciu likwidacji i wyznaczeniu likwidatora/ów wskazując imię, nazwisko i miejsce zamieszkania likwidatora/ów.

Wzory do pobrania:
a)    zawiadomienie o wszczęciu likwidacji stowarzyszenia zwykłego i wyznaczeniu likwidatora/ów – (do pobrania tutaj lub );
b)    protokół zebrania członków, na którym podjęto uchwałę o rozwiązaniu stowarzyszenia – (do pobrania tutaj lub );
c)    lista obecności członków stowarzyszenia – (do pobrania tutaj lub ). 

II etap – wykreślenie stowarzyszenia z ewidencji stowarzyszeń zwykłych

Po zakończeniu likwidacji likwidator/rzy zgłasza/ją wniosek do organu nadzorującego właściwego ze względu na siedzibę stowarzyszenia (w przypadku stowarzyszeń mających siedzibę na terenie Grudziądza organem nadzorującym jest Prezydent Grudziądza) o wykreślenie z ewidencji stowarzyszeń zwykłych i informuje/ą o zakończeniu likwidacji.

Wzór do pobrania:
Wniosek o wykreślenie stowarzyszenia z ewidencji stowarzyszeń zwykłych – (do pobrania tutaj lub ).


Komórka organizacyjna

  • Wydział Kultury i Sportu, Referat Współpracy z Organizacjami Pozarządowymi, ul. Spichrzowa 57, 86-300 Grudziądz, parter, tel. 56 45 10 464 i 465 w poniedziałek, środę, czwartek w godz. 7.30 – 15.30, we wtorek w godz. 7.30 – 17.00, w piątek 7.00 – 13.30.
  • Biuro Obsługi Interesantów w Centrum Handlowym „Alfa” ul. Chełmińska 4, parter, tel. 56 45 10 337 od poniedziałku do piątku w godz. 9.00 – 17.00. (złożenie wniosku)

Opłaty

  1. Złożenie zawiadomienia o wszczęciu likwidacji stowarzyszenia zwykłego nie podlega opłacie.
  2. Złożenie wniosku o wykreślenie stowarzyszenia z ewidencji stowarzyszeń zwykłych nie podlega opłacie.
  3. Wydanie zaświadczenia związanego z wpisem do ewidencji stowarzyszeń zwykłych podlega opłacie skarbowej w wysokości 17 zł.

Opłatę należy uiścić w kasie (możliwość płatności kartą płatniczą) Urzędu Miejskiego w Grudziądzu, ul. Ratuszowa 1, 86-300 Grudziądz (przyziemie) w poniedziałek, środa, czwartek w godz. 7.30 – 15.00, we wtorek w godz. 7.30 – 16.30, w piątek w godz. 7.00 – 13.00, albo przelewem na rachunek bankowy Urzędu Miejskiego w Grudziądzu: 80 1020 5040 0000 6802 0085 9595, wpisując w tytule: opłata skarbowa za wydanie zaświadczenia dotyczącego wpisu do ewidencji stowarzyszeń zwykłych.


Termin i sposób realizacji

Organ nadzorujący dokonuje zmiany we wpisie do ewidencji w terminie 7 dni od dnia wpływu zawiadomienia/wniosku. Jeżeli zawiadomienie/wniosek zawiera braki organ nadzorujący wzywa likwidatora/ów do jego uzupełnienia w terminie 14 dni od dnia otrzymania wezwania. Termin na dokonanie zmiany we wpisie  liczy się od dnia uzupełnienia zawiadomienia/wniosku. Nieuzupełnienie zawiadomienia/wniosku w terminie 14 dni powoduje jego bezskuteczność.


Podstawa prawna

  • ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. – Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2020 r. poz. 2261), zwana dalej „ustawą”,
  • ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U z 2023 r. poz. 2111),
  • rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 2 maja 2016 r. w sprawie prowadzenia ewidencji stowarzyszeń zwykłych, jej wzoru oraz szczegółowej treści wpisów (Dz. U. poz. 644).

Tryb odwoławczy

W przypadku gdy organ nadzorujący nie dokona zmiany we wpisie do ewidencji w terminie 7 dni od dnia wpływu zawiadomienia/wniosku lub uzupełnienia jego braków, likwidatorowi/m przysługuje prawo wniesienia skargi na bezczynność do sądu administracyjnego.


Dodatkowe informacje, uwagi

Obowiązkiem likwidatora jest przeprowadzenie likwidacji w możliwie najkrótszym czasie, w sposób zabezpieczający majątek likwidowanego stowarzyszenia przed nieuzasadnionym uszczupleniem (art. 37 ust. 1 ustawy).

Likwidator w szczególności powinien:

  1. zawiadomić organ nadzorujący o wszczęciu likwidacji i wyznaczeniu likwidatora, z podaniem swego nazwiska, imienia i miejsca zamieszkania, jeżeli stowarzyszenie nie zostało rozwiązane przez sąd;
  2. dokonywać czynności prawnych niezbędnych do przeprowadzenia likwidacji, podając do publicznej wiadomości o wszczęciu postępowania likwidacyjnego;
  3. po zakończeniu likwidacji zgłosić organowi nadzorującemu wniosek o wykreślenie stowarzyszenia z ewidencji stowarzyszeń zwykłych (art. 37 ust. 2 ustawy).

Koszty likwidacji pokrywa się z majątku likwidowanego stowarzyszenia (art. 39 ustawy).

 

31.01.2025