Logo BIP
Herb
Elektroniczne Biuro Obsługi Interesanta
Urząd Miejski w Grudziądzu

DOWÓD OSOBISTY

Sposoby dostarczenia dokumentów

  • Wizyta w urzędzie
  • Listownie, drogą pocztową
  • Faxem
  • Formularz elektroniczny

Sposoby odbioru dokumentów

  • Osobiście
  • Pocztą
  • Elektronicznie

Wymagane dokumenty

1. Wniosek o wydanie dowodu osobistego składa się w organie dowolnej gminy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - niezależnie od miejsca zameldowania.

2. W przypadku składania wniosku o wydanie dowodu osobistego w urzędzie nie trzeba przygotowywać żadnego papierowego wniosku. Zostanie on przygotowany przez pracownika urzędu w systemie - na podstawie danych podanych przez wnioskodawcę i danych z rejestru PESEL.

3. Wniosek o wydanie dowodu osobistego można złożyć w formie elektronicznej opatrzony kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym.

4. Do wglądu posiadany dowód osobisty lub ważny dokument paszportowy, a w przypadku osób, które nabyły obywatelstwo polskie – posiadany dokument podróży lub inny dokument stwierdzający tożsamość.

5. Jedna aktualna kolorowa fotografia osoby ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego wykonana nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku o wymiarach 35 x 45 mm, wykonana na jednolitym jasnym tle, mająca dobrą ostrość oraz odwzorowująca naturalny kolor skóry, obejmująca wizerunek od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70-80% fotografii, pokazująca wyraźne oczy, zwłaszcza źrenice, z widocznymi brwiami i przedstawiająca osobę w pozycji frontalnej, bez nakrycia głowy (wyjątek – osoby z  zaświadczeniem o przynależności do wspólnoty wyznaniowej) i okularów z ciemnymi szkłami (wyjątek – osoby z orzeczeniem o stopniu niepełnosprawności z powodu wady narządu wzroku), patrzącą na wprost z otwartymi oczami nieprzesłoniętymi włosami, z naturalnym wyrazem twarzy i zamkniętymi ustami.

Do wniosku w postaci elektronicznej załącza się fotografię o rozdzielczości co najmniej 492 x 633 piksele (szerokość x wysokość) i wielkości nieprzekraczającej 2,5 MB, tak aby fotografia zachowywała proporcje odpowiadające fotografii o wymiarach 35 x 45 mm (szerokość x wysokość) i spełniała wymogi, o których mowa w art. 29 ustawy o dowodach osobistych.

6. Na żądanie organu gminy - odpis skrócony polskiego aktu urodzenia, aktu małżeństwa lub orzeczenia sądu, w przypadku gdy dane osobowe zawarte we wniosku nie są zgodne z danymi zawartymi w dostępnych rejestrach oraz dokument poświadczający obywatelstwo polskie w przypadku niezgodności dotyczącej obywatelstwa.


Komórka organizacyjna

Urząd Stanu Cywilnego – Referat Spraw Obywatelskich, ul. Mickiewicza 28/30, I piętro, pok. 17, tel. 56 45 10 382 lub 383 w poniedziałek, środę, czwartek w godz. 7.30-15.30, we wtorek w godz. 7.30–17.00, w piątek 7.00-13.30.


Opłaty

Dowód osobisty jest bezpłatny.


Termin i sposób realizacji

Do 30 dni od dnia złożenia wniosku.


Podstawa prawna

  • ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych (Dz.U. z 2022 r. poz. 671 z późn. zm.),
  • ustawa z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz.U. z 2023 r. poz. 57),
  • ustawa z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. z 2020 r. poz. 344),
  • rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 27 grudnia 2023 r. w sprawie wzoru dowodu osobistego, jego wydawania i odbioru oraz utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu (Dz.U. poz. 2798),
  • rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 26 lutego 2019 r. w sprawie warstwy elektronicznej dowodu osobistego (Dz.U. z 2022 r. poz. 1431),
  • rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 19 grudnia 2019 r. w sprawie rejestru danych kontaktowych (Dz.U. poz. 2467),
  • art. 29 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. UE z 2016 r., L 119/1).

Tryb odwoławczy

Od decyzji o odmowie wydania dowodu osobistego przysługuje odwołanie do Wojewody Kujawsko-Pomorskiego w Bydgoszczy w terminie 14 dni od dnia doręczenia, za pośrednictwem organu, który wydał decyzję.


Dodatkowe informacje, uwagi

  1. Dowód osobisty wydaje się obywatelowi Rzeczypospolitej Polskiej.

  2. Obywatel Rzeczypospolitej Polskiej może posiadać jeden ważny dowód osobisty.

  3. Wniosek o dowód osobisty musi złożyć każdy, kto ukończył 18 lat i nie ma jeszcze dowodu osobistego, wymienia dowód osobisty z powodu zmiany danych osobowych.

  4. Wniosek o dowód osobisty może złożyć każdy, kto kończy 18 lat za mniej niż 30 dni, jest polskim obywatelem, który mieszka za granicą.

  5. Nie trzeba wymieniać dowodu osobistego, jeśli zmienia się adres zameldowania, nazwa urzędu, który wydał dowód osobisty, albo nazwa miejsca urodzenia.

  6. Dowód osobisty odbiera się w urzędzie, który przyjął wniosek o jego wydanie.

  7. Jeśli w dowodzie osobistym (e-dowodzie) ma być zawarty podpis osobisty, należy o tym poinformować pracownika urzędu w chwili składania wniosku o jego wydanie.
    Podpis osobisty jest to zaawansowany podpis elektroniczny umieszczany w e-dowodzie. W kontakcie z urzędem (podmiotem publicznym) jest on tak samo ważny jak podpis własnoręczny. Można go też używać do załatwiania innych spraw – z firmami lub osobami, jeśli zgodzą się na to obie strony.

  8. W przypadku składania wniosku o wydanie dowodu osobistego drogą elektroniczną potwierdzenie złożenia wniosku zostanie przesłane na skrzynkę ePUAP i e-mail podany we wniosku.

  9. W przypadku osób, które ukończyły 12 rok życia po złożeniu wniosku drogą elektroniczną będzie jeszcze konieczna wizyta w tym urzędzie gdzie został złożony w celu jego uzupełnienia o odciski palców i wzór podpisu. Do urzędu należy stawić się w terminie do 30 dni od złożenia wniosku.
    Jeśli ten termin nie zostanie zachowany wniosek o wydanie dowodu osobistego pozostanie bez rozpatrzenia.

  10. Od osoby ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego, która ukończyła 12. rok życia, pobiera się odciski palców wskazujących obu dłoni za pomocą elektronicznego urządzenia do pobierania odcisków palców.

  11. Odciski palców:
    - w przypadku, gdy odcisk palca wskazującego jest nieczytelny lub brak tego palca, odcisk pobiera się kolejno z palca środkowego, serdecznego albo kciuka, w odniesieniu do każdej z dłoni. Jeżeli odciski wszystkich palców danej dłoni wskazują niska jakość, pobiera się odcisk palca danej dłoni, który ma najwyższą jakość,
    - nie zamieszcza się odcisków palców w warstwie elektronicznej dowodu osobistego osobie, od której chwilowo fizycznie nie jest możliwe pobranie odcisków któregokolwiek z palców oraz od której pobranie odcisków palców jest fizycznie niemożliwe.

  12. Wzór podpisu:
    w dowodzie osobistym osoby ubiegającej się  o wydanie dowodu osobistego, która ukończyła  12. rok życia i nie może złożyć własnoręcznego podpisu lub nie ukończyła 12 roku życia w miejscu przeznaczonym na podpis zamieszcza się informację „BRAK PODPISU/ NO SIGNATURE”.

  13. Okres ważności dowodu osobistego:
    - dowód osobisty wydany osobie, która nie ukończyła 12. roku życia, jest ważny przez okres 5 lat od daty jego wydania,
    - dowód osobisty wydany osobie, która ukończyła 12. rok życia, jest ważny przez okres 10 lat od daty jego wydania,
    - dowód osobisty wydany osobie, która ukończyła 12. rok życia, od której chwilowo fizycznie nie jest możliwe pobranie odcisków któregokolwiek z palców, jest ważny przez okres 12 miesięcy od daty jego wydania.

  14. Składanie wniosku o dowód osobisty w przypadku choroby, niepełnosprawności lub innej przeszkody:
    - o niemożności złożenia wniosku o wydanie dowodu osobistego spowodowanej chorobą, niepełnosprawnością lub inna niedającą się pokonać przeszkodą wnioskodawca powiadamia organ gminy, który po uprawdopodobnieniu przez wnioskodawcę zaistniałego przypadku zapewnia przyjęcie wniosku w miejscu pobytu tej osoby, chyba że okoliczności nie pozwalają na przyjęcie wniosku,
    - na terenie Grudziądza i gmin powiatu grudziądzkiego zgłoszenie przyjęcia wniosku o wydanie dowodu osobistego w miejscu pobytu osoby składa się do Urzędu Stanu Cywilnego Referat Spraw Obywatelskich, przy ul. Mickiewicza 28/30.

  15. Wydanie nowego dowodu osobistego następuje w przypadku:
    - upływu terminu ważności dowodu osobistego.
    - zmiany danych zawartych w dowodzie osobistym, z wyjątkiem zmiany nazwy organu wydającego oraz zmiany nazwy miejsca urodzenia.
    - zmiany wizerunku twarzy posiadacza dowodu osobistego w stosunku do wizerunku twarzy zamieszczonego w dowodzie osobistym w stopniu utrudniającym lub uniemożliwiającym identyfikację jego posiadacza.
    - utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego:

  • posiadacz dowodu osobistego, którego dowód został utracony lub uszkodzony, zgłasza ten fakt niezwłocznie osobiście w organie dowolnej gminy;
  • zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego może dokonać pełnomocnik, składając pełnomocnictwo szczególne do dokonania zgłoszenia,
  • do zgłoszenia uszkodzenia dowodu osobistego załącza się uszkodzony dowód osobisty, a jeżeli zgłoszenie nastąpiło na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej konsulowi albo za pomocą usługi elektronicznej udostępnionej przez ministra właściwego do spraw informatyzacji, uszkodzony dowód osobisty przekazuje się pocztą albo osobiście wystawcy dowodu osobistego.

- unieważnienia certyfikatów.

- żądania wymiany dowodu osobistego na dowód osobisty:

  • z warstwą elektroniczną,
  • w którego warstwie elektronicznej nie ma zamieszczonego certyfikatu podpisu osobistego lub certyfikatu identyfikacji i uwierzytelnienia,
  • uniemożliwiającego identyfikację i uwierzytelnienie lub złożenie podpisu osobistego,
  • którego warstwa elektroniczna nie zawiera odcisków palców,

- ubezwłasnowolnienia całkowitego posiadacza dowodu osobistego, w którego dowodzie osobistym został zamieszczony certyfikat identyfikacji i uwierzytelnienia lub certyfikat podpisu osobistego, albo ubezwłasnowolnienia częściowego posiadacza dowodu osobistego, w którego dowodzie osobistym został zamieszczony certyfikat podpisu osobistego;

- przekazania do organu gminy lub do konsula Rzeczypospolitej Polskiej przez osobę trzecią znalezionego dowodu osobistego.

-uprawdopodobnienia przez posiadacza dowodu osobistego podejrzenia nieuprawnionego wykorzystania jego danych osobowych, w tym serii i numeru dowodu osobistego:

  • posiadacz dowodu osobistego, w przypadku podejrzenia nieuprawnionego wykorzystania jego danych osobowych, może zgłosić osobiście fakt organowi dowolnej gminy w celu unieważnienia posiadanego dowodu osobistego,
  • zgłoszenia dokonuje się na formularzu zgłoszenia podejrzenia nieuprawnionego wykorzystania danych osobowych.

- stwierdzenia przez organ gminy wady technicznej dowodu osobistego lub błędnej personalizacji.

  1. Warstwa elektroniczna dowodu osobistego:
    - certyfikat identyfikacji i uwierzytelnienia zamieszczony w warstwie dowodu osobistego osoby posiadającej pełną albo ograniczoną zdolność do czynności prawnych,
    - certyfikat podpisu osobistego zamieszczany w warstwie elektronicznej dowodu osobistego osoby, która:

a) posiada pełną zdolność do czynności prawnych i przy składaniu wniosku o wydanie dowodu osobistego wyraziła zgodę na zamieszczenie tego certyfikatu;
b) ukończyła 13. rok życia i przy składaniu wniosku o wydanie dowodu osobistego  zgodę na zamieszczenie tego certyfikatu wyraził rodzic, opiekun lub kurator tej osoby;
c) ukończyła 13. rok życia, jeżeli osoba ta przed upływem ważności dowodu osobistego wydawanego na okres 12 miesięcy osiągnie pełną zdolność do czynności prawnych i przy składaniu wniosku o wydanie dowodu osobistego zgodę na zamieszczenie tego certyfikatu wyraził rodzic, opiekun lub kurator tej osoby;

- certyfikat potwierdzenia obecności zamieszczany w warstwie elektronicznej każdego dowodu osobistego.

  1. Kody do certyfikatów:

Podczas odbioru dowodu osobistego w urzędzie wnioskodawca otrzymuje kod PUK. Kod PUK można też odebrać w późniejszym terminie.

Podczas odbioru dowodu w urzędzie można ustalić kody PIN: do logowania - 4-cyfrowy kod PIN 1, do podpisu osobistego - 6-cyfrowy kod PIN 2 (jeśli we wniosku zaznaczono odpowiednie pole). Kody PIN można też ustalić później, w dowolnym urzędzie gminy.

  1. Kurator lub opiekun prawny posiadacza dowodu osobistego powiadamia niezwłocznie organ dowolnej gminy o ubezwłasnowolnieniu całkowitym lub częściowym posiadacza dowodu osobistego, w którego dowodzie osobistym w warstwie elektronicznej został zamieszczony certyfikat podpisu osobistego, okazując prawomocne orzeczenie sądu w tej sprawie - art. 49a ustawy.
  2. We wniosku o wydanie dowodu osobistego osoba pełnoletnia posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych oraz osoba, która uzyskała pełnoletność poprzez zawarcie związku małżeńskiego może wyrazić zgodę na przekazanie swoich danych (imię, nazwisko, PESEL, nr telefonu komórkowego, adresu e-mail) do rejestru danych kontaktowych osób fizycznych.

Rejestr danych kontaktowych osób fizycznych prowadzi w systemie teleinformatycznym minister właściwy do spraw informatyzacji. Przekazanie danych osobowych do RDK przez osobę, której dane dotyczą jest całkowicie dobrowolne, a przetwarzanie danych w trym rejestrze odbywa się na podstawie zgody udzielonej przez tę osobę. Przekazane do  RDK dane osoba, której dane dotyczą może w każdej chwili usunąć bądź dokonać zmiany przekazanych danych w zakresie numeru telefonu i adresu poczty elektronicznej.

  1. Przekazywane dane są wprowadzane do rejestru danych kontaktowych po potwierdzeniu ich poprawności oraz przyporządkowaniu do osoby, której dane dotyczą, realizowanym przy użyciu jednorazowego kodu wysłanego odpowiednio na przekazany do tego rejestru adres poczty elektronicznej lub numer telefonu komórkowego.
  2. W przypadku zmiany danych - gromadzonych w rejestrze danych kontaktowych podlegają one automatycznej aktualizacji. Dotychczasowe dane przechowywane są w rejestrze przez okres 4 miesięcy od daty zmiany, po czym są automatycznie usuwane.
  3. Podane dane kontaktowe nie będą wykorzystywane w celu kontaktu z osobami fizycznymi w zakresie związanym z prowadzoną przez nie działalnością gospodarczą.
  4. Dane kontaktowe podlegają usunięciu z rejestru danych kontaktowych – z mocy prawa - na podstawie przekazanej przez rejestr PESEL informacji o zgonie osoby fizycznej, której te dane dotyczą.

UWAGA!

klauzula informacyjna dot. wydania dowodu osobistego na podstawie obowiązku prawnego ciążącego na administratorze - przetwarzanie w związku z ustawą z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych oraz klauzula informacyjna dot. przetwarzania danych osobowych w rejestrze danych kontaktowych - przetwarzanie w związku z ustawą z dnia 16 października 2019 r. o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw oraz rozporządzenia Ministra Cyfryzacji z dnia 19 grudnia 2019 r. w sprawie rejestru danych kontaktowych dostępna na stronie BIP Urzędu Miejskiego w Grudziądzu w zakładce: Urząd Miejski -> Ochrona danych osobowych -> Klauzule informacyjne dotyczące przetwarzania danych osobowych

http://bip.grudziadz.pl/strony/16837.dhtml

18.01.2024