REJESTRACJA JACHTÓW I INNYCH JEDNOSTEK PŁYWAJĄCYCH O DŁUGOŚCI DO 24 M.
Sposoby dostarczenia dokumentów
- Wizyta w urzędzie
- Listownie, drogą pocztową
-
Faxem - Formularz elektroniczny
Sposoby odbioru dokumentów
- Osobiście
-
Pocztą -
Elektronicznie
Wymagane dokumenty
Wniosek o rejestrację zawierający informacje, zgodnie z art. 6 ustawy z dnia 12 kwietnia 2018 r. o rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m (Dz. U. z 2020 r. poz. 1500).
Dokumenty wymagane do wniosku:
- dowód własności,
- dokumenty potwierdzające informację o włąścicielu i współwłaścicielach oraz armatorze,
- dokument o rejestracji w innym rejestrze w kraju lub za granicą, jeśli wcześniej jednostka była zarejestrowana,
- dokument o numerze identyfikacyjnym albo indywidualnym numerze identyfi-kacyjnym (INI), jeżeli został nadany,
- dokument o rodzaju napędu jednostki pływającej, a w przypadku napędu me-chanicznego, także o jego mocy,
- dokument o marce i modelu lub typie jednostki pływającej,
- dokument o podstawowych wymiarach i parametrach jednostki pływającej,
- dokument o materiale głównym, z którego zbudowany jest kadłub jednostki pływającej,
- dokument o roku budowy i producencie jednostki pływającej,
- dokument o sygnale rozpoznawczym (Call Sign) i morskim radiowym numerze identyfikacyjnym MMSI, jeżeli zostały nadane,
- dokument o maksymalnej dopuszczalnej liczbie osób na pokładzie jednostki pływającej, jeżeli została określona w deklaracji zgodności CE lub innej doku-mentacji wydanej przez upoważniony podmiot,
- dokument o dopuszczalnej sile wiatru oraz znaczącej wysokości fali, jeżeli zo-stały określone w deklaracji zgodności CE lub innej dokumentacji wydanej przez upoważniony podmiot,
- dowód uiszczenia opłaty za rozpatrzenie wniosku i wydanie dokumentu reje-stracyjnego,
- oryginał pełnomocnictwa lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa – jeżeli wnioskodawca jest reprezentowany przez pełnomocnika,
- dowód uiszczenia opłaty skarbowej za złożenie pełnomocnictwa.
Formularze (do pobrania tutaj )
Komórka organizacyjna
- w wersji elektronicznej poprzez Elektroniczną Skrzynkę Podawczą przy wykorzystaniu e-Usługi: http://interesant.reja24.gov.pl,
- wersji papierowej w Wydziale Środowiska Urzędu Miejskiego w Grudziądzu przy ul. gen. Sikorskiego 32-36, parter, pokój 10, tel. 56 45 10 226 lub 56 45 10 262 w poniedziałki, środy i czwartki w godz. 7.30 – 15.30, we wtorki w godz. 7.30 – 17.00 oraz w piątki w godz. 7.00 – 13.30,
- Biuro Obsługi Interesantów w Centrum Handlowym „Alfa” ul. Chełmińska 4, parter, tel. 56 45 10 336 od poniedziałku do piątku w godz. 9.00 – 17.00. (tylko pobranie wniosku do wypełnienia oraz uzyskanie informacji o procedurze)
Opłaty
Wysokość opłat związanych z rejestracją określona została w rozporządzeniu Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 7 lutego 2020 r. w sprawie wysokości opłat związanych z rejestracją jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m., tj.:
- 80 zł za rozpatrzenie wniosku o rejestrację i wydanie dokumentu rejestracyjnego; zmianę danych w rejestrze i wydanie dokumentu rejestracyjnego; wydanie wtórnika dokumentu rejestracyjnego;
- 15 zł za wydanie odpisu lub wyciągu z rejestru jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m;
- 60 zł w przypadku wniosku o rejestrację jednostki pływającej zarejestrowanej zgodnie z dotychczasowymi przepisami, która podlega obowiązkowi rejestracji.
Opłaty związane z rejestracją należy uiścić na konto Urzędu Miejskiego w Grudziądzu, nr konta:
80 1020 5040 0000 6502 0085 9645 podając odpowiedni tytuł wpłaty zgodny ze złożonym wnioskiem.
Termin i sposób realizacji
Zgodnie z art. 9 ust. 3 ustawy z dnia 12 kwietnia 2018 r. o rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m organ rejestrujący wpisuje jednostkę pływającą do rejestru lub wydaje decyzję o odmowie wpisania jednostki pływającej do rejestru w terminie 30 dni, licząc od dnia złożenia kompletnego wniosku o rejestrację.
Podstawa prawna
- ustawa o rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m z dnia 12 kwietnia 2018 r.,
- rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej w sprawie rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m z dnia 17 kwietnia 2020 r.,
- rozporządzenie ministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej z dnia 7 lutego 2020 r. w sprawie wysokości opłat związanych z rejestracją jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m.
Wydział Środowiska Urzędu Miejskiego Grudziądz, informuje że z dniem 1 sierpnia 2020 roku zmianie ulegają przepisy w zakresie rejestracji sprzętu pływającego służącego do amatorskiego połowu ryb.
Ustawa z dnia 18 kwietnia 1985 r. o rybactwie śródlądowym w zakresie rejestracji łodzi i pontonów z tym dniem traci moc.
Tryb odwoławczy
Od decyzji organu rejestrującego o odmowie wpisania jednostki pływającej do rejestru przysługuje odwołanie do:
- Ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej – w przypadku jednostki pływającej, co do której we wniosku o rejestrację zawarto informację o zamiarze jej eksploatowania na wodach morskich albo na wodach morskich i śródlądowych:
- Ministra właściwego do spraw żeglugi śródlądowej – w przypadku jednostki pływającej, co do której we wniosku o rejestrację zawarto informację o zamiarze jej eksploatowania na wodach śródlądowych.
Termin odwołania: 14 dni od dnia doręczenia decyzji; odwołanie należy złożyć za pośrednictwem Prezydenta Grudziądza.
Dodatkowe informacje, uwagi
Obowiązkowi rejestracji podlegają:
1. jacht oraz jednostka pływająca używana do amatorskiego połowu ryb, o długości większej niż 7,5 m lub napędzie mechanicznym o mocy większej niż 15 kW;
2. jednostka pływająca używana do połowów rybackich;
3. jednostka pływająca uprawiająca żeglugę poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej – o ile nie posiada innej niż polska przynależności.
Osoby, które posiadają zarejestrowane ww. jednostki, muszą dokonać powtórnej rejestracji na nowych zasadach.
Obowiązkowi rejestracji nie podlegają:
1. jednostka pływająca przeznaczona wyłącznie do regat i zawodów sportowych, posiadająca klasę regatową i ważny certyfikat wydany przez polski związek sportowy albo podmiot właściwy dla państwa bandery jachtu oraz regatowa łódź wiosłowa;
2. jednostka pływająca napędzana wyłącznie siłą ludzkich mięśni;
3. deska surfingowa, deska z żaglem lub inna podobna jednostka pływająca.
Właściciel zarejestrowanej jednostki pływającej jest obowiązany zawiadomić organ rejestrujący, w terminie nieprzekraczającym 30 dni, licząc od dnia zaistnienia danego faktu, o:
1. zbyciu lub nabyciu jednostki;
2. zmianie stanu faktycznego wymagającej zmiany danych zamieszczonych w rejestrze, w szczególności zmianie stanu faktycznego wymagającej wykreślenia jednostki z rejestru.
Sprzęt pływający powinien być oznaczony na obu burtach numerem rejestracyjnym sporządzonym w sposób trwały i widoczny.
21.07.2021