UZYSKANIE ODPISU AKTU STANU CYWILNEGO
Sposoby dostarczenia dokumentów
- Wizyta w urzędzie
- Listownie, drogą pocztową
-
Faxem - Formularz elektroniczny
Sposoby odbioru dokumentów
- Osobiście
- Pocztą
- Elektronicznie
Wymagane dokumenty
- wniosek o wydanie odpisu aktu stanu cywilnego (do pobrania tutaj lub ),
- oryginał dowodu zapłaty opłaty skarbowej,
- dokument tożsamości – do wglądu przy osobistym odbiorze odpisu aktu stanu cywilnego,
- pełnomocnictwo do uzyskania odpisu aktu stanu cywilnego od osoby uprawnionej (wzór pełnomocnictwa do pobrania tutaj lub ),
- prawomocne postanowienie sądu o ustanowieniu opieki prawnej, w przypadku, gdy z wnioskiem występuje opiekun prawny,
- w przypadku innych osób - dokument potwierdzający interes prawny.
Komórka organizacyjna
Urząd Stanu Cywilnego, ul. Mickiewicza 28/30, parter, pok. 3, tel. 56 45 10 372 poniedziałek, środa, czwartek w godz. 7.30 – 15.30, wtorek w godz. 7.30 – 17.00, piątek w godz. 7.00 – 13.30.
Opłaty
Opłata skarbowa w wysokości:
- 22,00 zł za odpis skrócony i wielojęzyczny,
- 33,00 zł za odpis zupełny,
- 24,00 zł za zaświadczenie o braku księgi lub niefigurowaniu aktu w księdze, zaświadczenie o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby.
Opłata skarbowa od złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa – 17,00 zł (nie dotyczy pełnomocnictw udzielanych małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu albo, gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony od opłaty skarbowej).
Zwolnione od uiszczenia opłaty skarbowej są osoby, które przedstawią zaświadczenie o korzystaniu ze świadczeń pomocy społecznej z powodu ubóstwa.
Opłatę skarbową można uiścić:
- w kasie Urzędu ul. Mickiewicza 28/30, parter, pok. 6,
- przelewem na konto Urzędu Miejskiego Wydział Finansowy, ul. Ratuszowa 1, 86-300 Grudziądz, PKO BP 80 1020 5040 0000 6802 0085 9595 z podaniem w tytule przelewu, czego dotyczy sprawa.
Termin i sposób realizacji
Odpis aktu stanu cywilnego lub zaświadczenie otrzymasz od ręki pod warunkiem, że akt stanu cywilnego znajduje się w rejestrze stanu cywilnego. Jeżeli go tam nie ma dokument otrzymasz:
- Jeżeli wniosek o wydanie odpisu złożony został do Kierownika USC, który przechowuje księgę stanu cywilnego (USC w Grudziądzu) wydanie odpisu następuje do 7 dni roboczych od dnia złożenia wniosku.
- Jeżeli wniosek o wydanie odpisu złożony został do Kierownika USC, który nie przechowuje księgi stanu cywilnego, wydanie odpisu następuje do 10 dni roboczych od dnia złożenia wniosku.
- Do 1 miesiąca (w przypadku prowadzenia postępowania wyjaśniającego).
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego,
- Rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 29 maja 2023 r. w sprawie wzorów dokumentów wydawanych z zakresu rejestracji stanu cywilnego,
- Konwencja Nr 16 sporządzona w Wiedniu dnia 08 września 1976 r. dotycząca wydawania wielojęzycznych odpisów skróconych aktów stanu cywilnego,
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego,
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej,
- Ustawa z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach.
Tryb odwoławczy
Odmowa wydania odpisu aktu stanu cywilnego następuje w formie decyzji administracyjnej, od której przysługuje odwołanie do Wojewody Kujawsko-Pomorskiego za pośrednictwem Kierownika USC w Grudziądzu w terminie 14 dni od dnia otrzymania decyzji.
Dodatkowe informacje, uwagi
- Wniosek o wydanie odpisu aktu stanu cywilnego (od 1 marca 2015 r.) składa się do dowolnie wybranego Kierownika USC w Polsce.
- Z rejestru stanu cywilnego wydaje się odpisy zupełne i skrócone, zaświadczenia o zamieszczonych lub niezamieszczonych danych dotyczących wskazanej osoby.
- Odpis zupełny aktu stanu cywilnego stanowi dosłowne powtórzenie treści aktu stanu cywilnego oraz treści dołączonych wzmianek dodatkowych.
- Odpis skrócony aktu stanu cywilnego zawiera treść aktu stanu cywilnego uwzględniającą treść dołączonych wzmianek dodatkowych.
- Odpisy z aktów stanu cywilnego i zaświadczenia o zamieszczonych lub niezamieszczonych danych dotyczących wskazanej osoby wydaje się na wniosek:
- osoby, której akt dotyczy,
- wstępnych (rodzice, dziadkowie) lub zstępnych (dzieci, wnuki),
- rodzeństwa,
- małżonka,
- przedstawiciela ustawowego, opiekuna,
- osoby, która wykaże interes prawny,
- sądu, prokuratury, organizacji społecznej, organu administracji publicznej, jeżeli jest to konieczne do realizacji ich ustawowych zadań.
- Jeśli posiadasz podpis elektroniczny lub profil zaufany, możesz złożyć wniosek drogą elektroniczną poprzez elektroniczną Platformę Usług Administracji Publicznej (ePUAP) – epuap.gov.pl.
- W przypadku załatwiania sprawy poprzez platformę ePUAP możliwe jest dokonanie płatności za pośrednictwem systemu płatności internetowych KIR Paybynet.
- Informujemy, że dokument w formie elektronicznej może być wykorzystany wyłącznie w systemach informatycznych instytucji, do których jest przekazywany. Wydruk takiego odpisu nie jest dokumentem urzędowym.
- W niektórych przypadkach zaświadczenie o zamieszczonych i niezamieszczonych danych w rejestrze stanu cywilnego danej osoby może zostać wydane automatycznie. System wygeneruje zaświadczenie bezpośrednio z rejestru państwowego, a potem prześle je na twoją skrzynkę Gov (ePUAP).
Będzie to możliwe:
- jeśli składasz wniosek o zaświadczenie, które dotyczy:
- twoich danych,
- danych twoich dzieci lub rodziców,
- danych twojego małżonka.
- wybierzesz we wniosku: odbiór na skrzynkę Gov (ePUAP),
- w trakcie wypełniania wniosku system potwierdzi, że są spełnione inne warunki, które pozwolą na automatyczne wydanie odpisu. Na przykład, że akt stanu cywilnego jest w elektronicznym rejestrze stanu cywilnego.
Zaświadczenie o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych wskazanej osoby wydane bezpośrednio z rejestru jest bezpłatne.
Zaświadczenie przesłane na skrzynkę Gov (ePUAP) to dokument elektroniczny XML lub PDF. Nie drukuj go – przekazuj tylko w tej postaci.
Wydruk nie ma mocy prawnej i odbiorca może go nie uznać.
- Akty stanu cywilnego Kierownik danego USC przechowuje przez okres:
- 100 lat – akty urodzenia,
- 80 lat – akty małżeństwa,
- 80 lat – akty zgonu.
Po upływie okresów, o których mowa powyżej, akty stanu cywilnego Kierownik USC przekazuje w ciągu 2 lat do właściwego archiwum państwowego.
Po upływie wskazanych okresów, a przed przekazaniem aktów do archiwum państwowego ich udostępnianie następuje na zasadach określonych w ustawie z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach.
-
Uwaga!
Od 1 marca 2015 roku Rejestr Stanu Cywilnego jest prowadzony w ogólnopolskim systemie teleinformatycznym. Z uwagi na fakt, iż aplikacja informatyczna nadal jest modyfikowana, w czasie obsługi Klientów mogą wystąpić utrudnienia niezależne od tutejszego urzędu.
18.01.2024