Logo BIP
Herb
Elektroniczne Biuro Obsługi Interesanta
Urząd Miejski w Grudziądzu

UZYSKANIE ODPISU AKTU STANU CYWILNEGO

Sposoby dostarczenia dokumentów

  • Wizyta w urzędzie
  • Listownie, drogą pocztową
  • Faxem
  • Formularz elektroniczny

Sposoby odbioru dokumentów

  • Osobiście
  • Pocztą
  • Elektronicznie

Wymagane dokumenty

  • wniosek o wydanie odpisu aktu stanu cywilnego (do pobrania tutaj lub ),
  • oryginał dowodu zapłaty opłaty skarbowej,
  • dokument tożsamości – do wglądu przy osobistym odbiorze odpisu aktu stanu cywilnego,
  • pełnomocnictwo do uzyskania odpisu aktu stanu cywilnego od osoby uprawnionej (wzór pełnomocnictwa do pobrania tutaj  lub ),
  • prawomocne postanowienie sądu o ustanowieniu opieki prawnej, w przypadku, gdy z wnioskiem występuje opiekun prawny,
  • w przypadku innych osób - dokument potwierdzający interes prawny.

Komórka organizacyjna

Urząd Stanu Cywilnego, ul. Mickiewicza 28/30, parter, pok. 3, tel. 56 45 10 372 poniedziałek, środa, czwartek w godz. 7.30 – 15.30, wtorek w godz. 7.30 – 17.00, piątek w godz. 7.00 – 13.30.


Opłaty

Opłata skarbowa w wysokości:

  • 22,00 zł za odpis skrócony i wielojęzyczny,
  • 33,00 zł za odpis zupełny,
  • 24,00 zł za zaświadczenie o braku księgi lub niefigurowaniu aktu w księdze, zaświadczenie o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby.

Opłata skarbowa od złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa – 17,00 zł (nie dotyczy pełnomocnictw udzielanych małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu albo, gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony od opłaty skarbowej).
Zwolnione od uiszczenia opłaty skarbowej są osoby, które przedstawią zaświadczenie o korzystaniu ze świadczeń pomocy społecznej z powodu ubóstwa.

Opłatę skarbową można uiścić:

  • w kasie Urzędu ul. Mickiewicza 28/30, parter, pok. 6,
  • przelewem na konto Urzędu Miejskiego Wydział Finansowy, ul. Ratuszowa 1, 86-300 Grudziądz, PKO BP 80 1020 5040 0000 6802 0085 9595 z podaniem w tytule przelewu, czego dotyczy sprawa.

Termin i sposób realizacji

Odpis aktu stanu cywilnego lub zaświadczenie otrzymasz od ręki pod warunkiem, że akt stanu cywilnego znajduje się w rejestrze stanu cywilnego. Jeżeli go tam nie ma dokument otrzymasz:

  • Jeżeli wniosek o wydanie odpisu złożony został do Kierownika USC, który przechowuje księgę stanu cywilnego (USC w Grudziądzu) wydanie odpisu następuje do 7 dni roboczych od dnia złożenia wniosku.
  • Jeżeli wniosek o wydanie odpisu złożony został do Kierownika USC, który nie przechowuje księgi stanu cywilnego, wydanie odpisu następuje do 10 dni roboczych od dnia złożenia wniosku.
  • Do 1 miesiąca (w przypadku prowadzenia postępowania wyjaśniającego).

Podstawa prawna

  • Ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego,
  • Rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 29 maja 2023 r. w sprawie wzorów dokumentów wydawanych z zakresu rejestracji stanu cywilnego,
  • Konwencja Nr 16 sporządzona w Wiedniu dnia 08 września 1976 r. dotycząca wydawania wielojęzycznych odpisów skróconych aktów stanu cywilnego,
  • Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego,
  • Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej,
  • Ustawa z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach.

Tryb odwoławczy

Odmowa wydania odpisu aktu stanu cywilnego następuje w formie decyzji administracyjnej, od której przysługuje odwołanie do Wojewody Kujawsko-Pomorskiego za pośrednictwem Kierownika USC w Grudziądzu w terminie 14 dni od dnia otrzymania decyzji.


Dodatkowe informacje, uwagi

  • Wniosek o wydanie odpisu aktu stanu cywilnego (od 1 marca 2015 r.) składa się do dowolnie wybranego Kierownika USC w Polsce.
  • Z rejestru stanu cywilnego wydaje się odpisy zupełne i skrócone, zaświadczenia o zamieszczonych lub niezamieszczonych danych dotyczących wskazanej osoby.
  • Odpis zupełny aktu stanu cywilnego stanowi dosłowne powtórzenie treści aktu stanu cywilnego oraz treści dołączonych wzmianek dodatkowych.
  • Odpis skrócony aktu stanu cywilnego zawiera treść aktu stanu cywilnego uwzględniającą treść dołączonych wzmianek dodatkowych.
  • Odpisy z aktów stanu cywilnego i zaświadczenia o zamieszczonych lub niezamieszczonych danych dotyczących wskazanej osoby wydaje się na wniosek:
    • osoby, której akt dotyczy,
    • wstępnych (rodzice, dziadkowie) lub zstępnych (dzieci, wnuki),
    • rodzeństwa,
    • małżonka,
    • przedstawiciela ustawowego, opiekuna,
    • osoby, która wykaże interes prawny,
    • sądu, prokuratury, organizacji społecznej, organu administracji publicznej, jeżeli jest to konieczne do realizacji ich ustawowych zadań.
  • Jeśli posiadasz podpis elektroniczny lub profil zaufany, możesz złożyć wniosek drogą elektroniczną poprzez elektroniczną Platformę Usług Administracji Publicznej (ePUAP) – epuap.gov.pl.
  • W przypadku załatwiania sprawy poprzez platformę ePUAP możliwe jest dokonanie płatności za pośrednictwem systemu płatności internetowych KIR Paybynet.
  • Informujemy, że dokument w formie elektronicznej może być wykorzystany wyłącznie w systemach informatycznych instytucji, do których jest przekazywany. Wydruk takiego odpisu nie jest dokumentem urzędowym.
  • W niektórych przypadkach zaświadczenie o zamieszczonych i niezamieszczonych danych w rejestrze stanu cywilnego danej osoby może zostać wydane automatycznie. System wygeneruje zaświadczenie bezpośrednio z rejestru państwowego, a potem prześle je na twoją skrzynkę Gov (ePUAP).

Będzie to możliwe:

  • jeśli składasz wniosek o zaświadczenie, które dotyczy:
    • twoich danych,
    • danych twoich dzieci lub rodziców,
    • danych twojego małżonka.
  • wybierzesz we wniosku: odbiór na skrzynkę Gov (ePUAP),
  • w trakcie wypełniania wniosku system potwierdzi, że są spełnione inne warunki, które pozwolą na automatyczne wydanie odpisu. Na przykład, że akt stanu cywilnego jest w elektronicznym rejestrze stanu cywilnego.

Zaświadczenie o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych wskazanej osoby wydane bezpośrednio z rejestru jest bezpłatne.

Zaświadczenie przesłane na skrzynkę Gov (ePUAP) to dokument elektroniczny XML lub PDF. Nie drukuj go – przekazuj tylko w tej postaci.
Wydruk nie ma mocy prawnej i odbiorca może go nie uznać.

  • Akty stanu cywilnego Kierownik danego USC przechowuje przez okres:
    • 100 lat – akty urodzenia,
    • 80 lat – akty małżeństwa,
    • 80 lat – akty zgonu.

Po upływie okresów, o których mowa powyżej, akty stanu cywilnego Kierownik USC przekazuje w ciągu 2 lat do właściwego archiwum państwowego.
Po upływie wskazanych okresów, a przed przekazaniem aktów do archiwum państwowego ich udostępnianie następuje na zasadach określonych w ustawie z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach.

  • Uwaga!

    Od 1 marca 2015 roku Rejestr Stanu Cywilnego jest prowadzony w ogólnopolskim systemie teleinformatycznym. Z uwagi na fakt, iż aplikacja informatyczna nadal jest modyfikowana, w czasie obsługi Klientów mogą wystąpić utrudnienia niezależne od tutejszego urzędu.

18.01.2024