Logo BIP
Herb
Elektroniczne Biuro Obsługi Interesanta
Urząd Miejski w Grudziądzu

ZAMELDOWANIE/WYMELDOWANIE CUDZOZIEMCA NA POBYT STAŁY LUB POBYT CZASOWY

Sposoby dostarczenia dokumentów

  • Wizyta w urzędzie
  • Listownie, drogą pocztową
  • Faxem
  • Formularz elektroniczny

Sposoby odbioru dokumentów

  • Osobiście
  • Pocztą
  • Elektronicznie

Wymagane dokumenty

W urzędzie – pobyt stały:

Wypełniony formularz (druk) meldunkowy „Zgłoszenie pobytu stałego” (do pobrania tutaj ) oraz do wglądu:

  • obywatel państwa członkowskiego UE, EFTA albo Konfederacji Szwajcarskiej (ważny dokument podróży lub inny ważny dokument, który potwierdzi tożsamość i obywatelstwo),
  • członek rodziny obywatela państwa członkowskiego UE, EFTA albo Konfederacji Szwajcarskiej (ważny dokument podróży, ważną kartę stałego pobytu członka rodziny obywatela UE albo ważną kartę pobytu członka rodziny obywatela UE lub inny dokument, który potwierdzi, że jest członkiem rodziny obywatela UE),
  • osoba, który nie jest obywatelem państwa członkowskiego UE, EFTA albo Konfederacji Szwajcarskiej oraz nie jest członkiem rodziny wymienionego cudzoziemca (ważny dokument podróży oraz jeden z następujących dokumentów karta pobytu wydana w związku z udzieleniem zezwolenia na pobyt stały, zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego UE, zgody na pobyt ze względów humanitarnych, ochrony uzupełniającej albo nadaniem statusu uchodźcy w Polsce – „Zgoda na pobyt tolerowany”, zezwolenie na pobyt stały, zezwolenie na pobyt rezydenta długoterminowego UE, decyzja o nadaniu statusu uchodźcy w RP, udzieleniu w RP ochrony uzupełniającej, zgody na pobyt ze względów humanitarnych albo zgody na pobyt tolerowany),
  • do wglądu (w oryginale) – dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu/domu – dokumentem potwierdzającym tytuł prawny do lokalu/domu może być umowa cywilnoprawna, odpis z księgi wieczystej albo wyciąg z działów I i II księgi wieczystej, decyzja administracyjna lub orzeczenie sądu),
  • jeśli nie jesteś właścicielem i nie posiadasz też innego prawa do mieszkania, w którym chcesz się zameldować – niech osoba, która ma takie prawo podpisze się na formularzu, potwierdzając tym samym Twój pobyt oraz do wglądu tytuł własności do lokalu i dowód osobisty wynajmującego, najemcy, właściciela lokalu,
  • w przypadku osoby upoważnionej – pełnomocnictwo (do pobrania tutaj lub ) wraz z dowodem wniesienia opłaty skarbowej z tytułu złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa oraz do wglądu dowód osobisty pełnomocnika lub paszport.

Przez internet - pobyt stały:

Dokument można przesłać drogą elektroniczną wypełniając jeden z poniższych formularzy znajdujących się na stronie Ministerstwa Cyfryzacji https://obywatel.gov.pl/ https://obywatel.gov.pl/meldunek/zamelduj-sie-na-pobyt-staly-dla-cudzoziemcow
Do elektronicznego zgłoszenia należy załączyć:

  • dokument elektroniczny potwierdzający tytuł prawny do lokalu np. umowa cywilnoprawna – umowa najmu, odpis z księgi wieczystej albo wyciąg z działów I i II księgi wieczystej, decyzja administracyjna lub orzeczenie sądu lub w razie niemożności jego uzyskania – odwzorowanie cyfrowe, na przykład skany,
  • jeśli NIE jesteś właścicielem i nie masz też innego tytułu prawnego do mieszkania, w którym chcesz się zameldować – dołącz do formularza w formie dokumentu elektronicznego: oświadczenie właściciela lub innego podmiotu dysponującego tytułem prawnym do lokalu, potwierdzające pobyt w tym lokalu oraz dokument, który potwierdza tytuł prawny do mieszkania właściciela lub innego podmiotu, a w razie niemożności ich uzyskania odwzorowanie cyfrowe tych dokumentów, na przykład skany,
  • w przypadku ubiegania się o zameldowanie przez pełnomocnika: elektroniczny dokument pełnomocnictwa uwierzytelniony Profilem Zaufanym ePUAP lub podpisem kwalifikowanym udzielającego pełnomocnictwa wraz z dowodem wniesienia opłaty skarbowej z tytułu złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa.

Uwaga! Jeśli NIE jesteś obywatelem państwa członkowskiego UE, EFTA albo Konfederacji Szwajcarskiej oraz nie jesteś członkiem rodziny wymienionego cudzoziemca, NIE MOŻESZ się zameldować przez internet. Dokumenty, które potwierdzają prawo do twojego pobytu w Polsce, musisz pokazać w urzędzie.

W urzędzie – pobyt czasowy:

Wypełniony formularz (druk) meldunkowy „Zgłoszenie pobytu czasowego” (do pobrania tutaj ) oraz

do wglądu:

  • obywatel państwa członkowskiego UE, EFTA albo Konfederacji Szwajcarskiej (ważny dokument podróży lub inny ważny dokument, który potwierdzi tożsamość i obywatelstwo),
  • członek rodziny obywatela państwa członkowskiego UE, EFTA albo Konfederacji Szwajcarskiej (ważny dokument podróży, ważną kartę stałego pobytu członka rodziny obywatela UE lub ważną kartę pobytu członka rodziny obywatela UE lub inny dokument, który potwierdzi, że jest członkiem rodziny obywatela UE),
  • osoba, która nie jest obywatelem państwa członkowskiego UE, EFTA albo Konfederacji Szwajcarskiej oraz nie jest członkiem rodziny wymienionego cudzoziemca – ważny dokument podróży, – wizę. Jeżeli wjazd nastąpił na podstawie umowy, która przewiduje zniesienie lub ograniczenie obowiązku posiadania wizy albo pobyt w Polsce jest na podstawie art. 108 ust. 1 pkt 2 lub art. 206 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach lub na podstawie umieszczonego w dokumencie podróży odcisku stempla, który potwierdza złożenie wniosku o udzielenie zezwolenia na pobyt jako rezydenta długoterminowego UE (ważny dokument podróży oraz jeden z następujących – dokumentów: tymczasowe zaświadczenie tożsamości cudzoziemca, karta pobytu, „Zgoda na pobyt tolerowany”, zezwolenie na pobyt czasowy, zezwolenie na pobyt stały, zezwolenie na pobyt rezydenta długoterminowego UE, decyzja o nadaniu statusu uchodźcy w Polsce, udzieleniu w Polsce ochrony uzupełniającej, zgody na pobyt ze względów humanitarnych albo zgody na pobyt tolerowany),
  • do wglądu (w oryginale) – dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu/domu – dokumentem potwierdzającym tytuł prawny do lokalu/domu może być umowa cywilnoprawna, odpis z księgi wieczystej albo wyciąg z działów I i II księgi wieczystej, decyzja administracyjna lub orzeczenie sądu,
  • jeśli nie jesteś właścicielem i nie posiadasz też innego prawa do mieszkania, w którym chcesz się zameldować – niech osoba, która ma takie prawo podpisze się na formularzu, potwierdzając tym samym Twój pobyt oraz do wglądu tytuł własności do lokalu i dowód osobisty wynajmującego, najemcy, właściciela lokalu,
  • w przypadku osoby upoważnionej – pełnomocnictwo (do pobrania tutaj lub ) wraz z dowodem wniesienia opłaty skarbowej z tytułu złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa oraz do wglądu dowód osobisty pełnomocnika lub paszport.

Przez internet – pobyt czasowy:

Dokument można przesłać drogą elektroniczną wypełniając jeden z poniższych formularzy znajdujących się na stronie Ministerstwa Cyfryzacji https://obywatel.gov.pl/ https://obywatel.gov.pl/meldunek/zamelduj-sie-na-pobyt-czasowy-dla-cudzoziemcow
Do elektronicznego zgłoszenia należy załączyć:

  • dokument elektroniczny potwierdzający tytuł prawny do lokalu np. umowa cywilnoprawna – umowa najmu, odpis z księgi wieczystej albo wyciąg z działów I i II księgi wieczystej, decyzja administracyjna lub orzeczenie sądu) lub w razie niemożności jego uzyskania – odwzorowanie cyfrowe, na przykład skany;
  • jeśli NIE jesteś właścicielem i nie masz też innego tytułu prawnego do mieszkania, w którym chcesz się zameldować – dołącz do formularza w formie dokumentu elektronicznego: oświadczenie właściciela lub innego podmiotu dysponującego tytułem prawnym do lokalu, potwierdzające pobyt w tym lokalu oraz dokument, który potwierdza tytuł prawny do mieszkania właściciela lub innego podmiotu, a w razie niemożności ich uzyskania odwzorowanie cyfrowe tych dokumentów, na przykład skany,
  • w przypadku ubiegania się o zameldowanie przez pełnomocnika: elektroniczny dokument pełnomocnictwa uwierzytelniony Profilem Zaufanym ePUAP lub podpisem kwalifikowanym udzielającego pełnomocnictwa wraz z dowodem wniesienia opłaty skarbowej z tytułu złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa.
  • Uwaga! Jeśli NIE jesteś obywatelem państwa członkowskiego UE, EFTA albo Konfederacji Szwajcarskiej oraz nie jesteś członkiem rodziny wymienionego cudzoziemca, NIE MOŻESZ się zameldować przez internet. Dokumenty, które potwierdzają prawo do twojego pobytu w Polsce, musisz pokazać w urzędzie.

    W urzędzie – zgłoszenie powrotu z wyjazdu poza granice Rzeczypospolitej Polskiej trwającego dłużej niż 6 miesięcy:

    Wypełniony formularz (druk) meldunkowy „Zgłoszenie powrotu z wyjazdu poza granice Rzeczypospolitej Polskiej trwającego dłużej niż 6 miesięcy” (do pobrania tutaj 

    oraz do wglądu posiadany dokument tożsamości,

  • w przypadku osoby upoważnionej – pełnomocnictwo (do pobrania tutaj lub ) wraz z dowodem wniesienia opłaty skarbowej z tytułu złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa,
  • do wglądu dowód osobisty pełnomocnika lub paszport.

Wymeldowanie cudzoziemca z pobytu stałego lub czasowego:

Wypełniony formularz (druk) meldunkowy „Zgłoszenie wymeldowania z miejsca pobytu stałego” (do pobrania tutaj ), „Zgłoszenie wymeldowania z miejsca pobytu czasowego” (do pobrania tutaj ), „Zgłoszenie wyjazdu poza granice Rzeczypospolitej Polskiej” (do pobrania tutaj ) oraz do wglądu dokument stwierdzający tożsamość (paszport, karta pobytu lub inny ważny dokument potwierdzający tożsamość i obywatelstwo. Przy wymeldowaniu dzieci wymagana jest obecność jednego z rodziców lub opiekuna prawnego.

Przez internet:

Dokument można przesłać drogą elektroniczną wypełniając jeden z poniższych formularzy znajdujących się na stronie Ministerstwa Cyfryzacji https://obywatel.gov.pl/ https://obywatel.gov.pl/meldunek/wymelduj-sie-z-pobytu-stalego https://obywatel.gov.pl/meldunek/wymelduj-sie-z-pobytu-czasowego https://obywatel.gov.pl/wyjazd-za-granice/zglos-wyjazd-za-granice

  • Do elektronicznego zgłoszenia należy załączyć: w przypadku ubiegania się o wymeldowanie przez pełnomocnika: elektroniczny dokument pełnomocnictwa uwierzytelniony Profilem Zaufanym ePUAP lub podpisem kwalifikowanym (udzielającego pełnomocnictwa) wraz z dowodem wniesienia opłaty skarbowej z tytułu złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa.

Komórka organizacyjna

  • Urząd Stanu Cywilnego Referat Spraw Obywatelskich, ul. Mickiewicza 28/30, parter, Biuro Obsługi Interesantów, pok. 6, tel. 56 45 10 385 lub 401 w poniedziałek, środę i czwartek w godz. 7.30 – 15.30, we wtorek w godz. 7.30 – 17.00, w piątek w godz. 7.00 – 13.30.
  • Biuro Obsługi Interesantów w Centrum Handlowym „Alfa” ul. Chełmińska 4, parter, tel. 56 45 10 337 od poniedziałku do piątku w godz. 9.00 – 17.00. (tylko pobranie wniosku do wypełnienia oraz uzyskanie informacji o procedurze)

Opłaty

  1. Usługa jest bezpłatna.
  2. Wydanie zaświadczenia potwierdzającego zameldowanie na pobyt stały nie podlega opłacie.
  3. Wydanie na wniosek zaświadczenia potwierdzającego zameldowanie na pobyt czasowy lub wymeldowanie z miejsca pobytu stałego lub czasowego – opłata skarbowa w wysokości 17,00 zł.
  4. Opłacie skarbowej w wysokości 17,00 zł podlega złożenie pełnomocnictwa w tej sprawie. Składający pełnomocnictwo jest zobowiązany dołączyć dowód wniesienia opłaty skarbowej w wysokości 17,00 zł, którą można uiścić w Kasie, Biuro Obsługi Interesantów, ul. Mickiewicza 28/30, parter, pok. 6 w poniedziałek, środę i czwartek w godz. 7.30 – 15.00, we wtorek w godz. 7.30 – 16.30, w piątek w godz. 7.00 – 13.00 albo przelewem na rachunek bankowy: Urząd Miejski w Grudziądzu, ul. Ratuszowa 1, 86-300 Grudziądz, PKO BP SA Oddział 1 w Grudziądzu konto Nr 80 1020 5040 0000 6802 0085 9595 tytuł wpłaty: złożenie pełnomocnictwa lub wydanie zaświadczenia.

Nie podlega opłacie skarbowej czynność złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa: małżonkowi, wstępnemu (tj. jednemu z rodziców, dziadków, pradziadków), zstępnemu (tj. dziecku, wnukowi, prawnukowi) lub rodzeństwu.


Termin i sposób realizacji

W dniu złożenia wymaganych dokumentów.


Podstawa prawna

  • ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 735 z późn. zm.),
  • ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz. U. z 2022 r. poz. 1191),
  • ustawa z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach (Dz. U. z 2020 r. poz. 35),
  • ustawa z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 2070),
  • ustawa z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. z 2020 r. poz. 344),
  • ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2021 r. poz. 1923),
  • rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie określenia wzorów i sposobu wypełniania formularzy stosowanych przy wykonywaniu obowiązku meldunkowego (Dz. U. poz. 2411),
  • art. 29 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. U. UE z 2016 r., L 119/1).

Tryb odwoławczy

Nie dotyczy.


Dodatkowe informacje, uwagi

  1. Cudzoziemiec będący obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej, obywatelem państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub obywatelem Konfederacji Szwajcarskiej, członek rodziny cudzoziemca nie będący obywatelem j.w. przebywający na terytorium RP, jest obowiązany zameldować się w miejscu pobytu stałego lub czasowego trwającego ponad 3 miesiące najpóźniej w 30 dniu, licząc od dnia przybycia do tego miejsca.
  2. Cudzoziemiec nie będący obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej i nie będący członkiem rodziny obywatela państwa członkowskiego Unii Europejskiej przebywający na terytorium RP, jest obowiązany zameldować się w miejscu pobytu stałego lub czasowego 4 dnia, licząc od dnia przybycia do tego miejsca.
  3. Cudzoziemiec zwolniony jest z obowiązku meldunkowego, jeżeli jego pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nie przekracza 30 dni.
  4. Obowiązku meldunkowego można dopełnić przez pełnomocnika, legitymującego się pełnomocnictwem udzielonym w formie pisemnej, po okazaniu przez niego jego dowodu osobistego lub paszportu (art. 33 § 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego).
  5. Zameldowania na pobyt stały lub pobyt czasowy, wymeldowania się z miejsca pobytu stałego lub czasowego, a także zgłoszenia wyjazdu poza granice Rzeczypospolitej Polskiej oraz powrotu z wyjazdu poza granice Rzeczypospolitej Polskiej można dokonać w formie dokumentu elektronicznego – poprzez Elektroniczną Platformę Usług Administracji Publicznej na stronie http://epuap.gov.pl wyłącznie osoba posiadająca ważny kwalifikowany certyfikat lub podpis potwierdzony profilem zaufanym ePUAP.
  6. Za osobę nieposiadającą zdolności do czynności prawnych lub posiadającą ograniczoną zdolność do czynności prawnych obowiązek meldunkowy wykonuje jej przedstawiciel ustawowy, opiekun prawny lub inna osoba sprawująca nad nią faktyczną opiekę w miejscu ich wspólnego pobytu.
  7. Zgłosić swój powrót z zagranicy musi każdy, kto był za granicą dłużej niż 6 miesięcy i zgłosił ten wyjazd w urzędzie gminy. Można to zgłosić osobiście lub może zrobić to w twoim imieniu pełnomocnik.
  8. Cudzoziemiec przebywający na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, który opuszcza miejsce pobytu stałego lub czasowego przed upływem deklarowanego okresu pobytu, jest obowiązany wymeldować się w organie gminy (miasta), właściwym ze względu na dotychczasowe miejsce jego pobytu, najpóźniej w dniu opuszczenia tego miejsca.

UWAGA!
klauzula informacyjna dot. przetwarzania danych osobowych na podstawie obowiązku prawnego ciążącego na administratorze – przetwarzanie w związku z ustawą z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności dostępna na stronie BIP Urzędu Miejskiego w Grudziądzu w zakładce: Urząd Miejski -> Ochrona danych osobowych -> Klauzule informacyjne dotyczące przetwarzania danych osobowych

http://bip.grudziadz.pl/strony/16837.dhtml

Wniosek o wydanie zaświadczenia z ewidencji ludności (do pobrania tutaj  lub ).

19.08.2022