Logo BIP
Herb
Elektroniczne Biuro Obsługi Interesanta
Urząd Miejski w Grudziądzu

REJESTR WYBORCÓW/UDOSTĘPNIENIE REJESTRU WYBORCÓW

Sposoby dostarczenia dokumentów

  • Wizyta w urzędzie
  • Listownie, drogą pocztową
  • Faxem
  • Formularz elektroniczny

Sposoby odbioru dokumentów

  • Osobiście
  • Pocztą
  • Elektronicznie

Wymagane dokumenty

1. Wpis do rejestru wyborców
Wypełniony formularz (druk) wniosku o wpisanie do rejestru wyborców (do pobrania tutaj  lub ) oraz pisemna deklaracja (do pobrania tutaj   lub ), w której wnioskodawca podaje swoje obywatelstwo i adres stałego zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz

  • kserokopia ważnego dokumentu stwierdzającego tożsamość wyborcy,
  • dokumenty potwierdzające stałe zamieszkiwanie pod określonym adresem.

2. Udostępnienie rejestru wyborców
Wypełniony formularz (druk) wniosku o udostępnienie rejestru wyborców (do pobrania tutaj  lub ) zawierający dane umożliwiające ustalenie tożsamości wyborcy w rejestrze oraz do wglądu dowód osobisty, w uzasadnionych przypadkach inny dokument pozwalający ustalić tożsamość osoby.


Komórka organizacyjna

  • Urząd Stanu Cywilnego – Referat Spraw Obywatelskich, ul. Mickiewicza 28/30, I piętro, pok. 16, tel. 56 45 10 40 w poniedziałek, środa, czwartek w godz. 7.30 – 15.30, we wtorek w godz. 7.30 – 17.00, w piątek w godz. 7.00 – 13.30.
  • Biuro Obsługi Interesantów w Centrum Handlowym „Alfa” ul. Chełmińska 4, parter, tel. 56 45 10 337 od poniedziałku do piątku w godz. 9.00 – 17.00. (tylko pobranie wniosku do wypełnienia oraz uzyskanie informacji o procedurze)

Opłaty

Brak opłat.


Termin i sposób realizacji

1. W ciągu 5 dni wydana zostaje decyzja o wpisaniu bądź odmowie wpisania do rejestru wyborców.
2. W dniu złożenia wymaganych dokumentów.


Podstawa prawna

  • ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. – Kodeks wyborczy (Dz. U. z 2020 r. poz. 1319 z późn. zm.),
  • rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 27 lipca 2011 r. w sprawie rejestru wyborców oraz trybu przekazywania przez Rzeczpospolitą Polską innym państwom członkowskim Unii Europejskiej danych zawartych w tym rejestrze (Dz. U. z 2017 r. poz. 1316 z późn. zm.).

Tryb odwoławczy

Na decyzję w sprawie odmowy wpisania do rejestru wyborców przysługuje prawo wniesienia skargi do właściwego dla miejsca zamieszkania wyborcy sądu rejonowego. Skargę wnosi się za pośrednictwem Prezydenta Grudziądza, w terminie 3 dni od dnia doręczenia.


Dodatkowe informacje, uwagi

  1. Rejestr wyborców to zbiór osób z prawem do głosowania w danej gminie. Jeśli wyborca ma stałe zameldowanie w Grudziądzu oznacza to, że jest ujęty w rejestrze wyborców Grudziądza z urzędu.
    W przypadku zameldowania w Grudziądzu tylko na pobyt czasowy lub pozostawania bez jakiegokolwiek meldunku na terenie Grudziądza – by móc głosować w wyborach, należy wystąpić z wnioskiem o wpisanie do rejestru wyborców.
  2. Wniosek o wpisanie do rejestru wyborców można składać przez cały rok – w godzinach pracy Urzędu. Przepisy nie wskazują terminu, do którego najpóźniej wniosek o wpisanie do rejestru wyborców musi zostać złożony, aby wyborca mógł wziąć udział w wyborach. Jednakże należy mieć na uwadze, że prezydent miasta ma 5 dni na rozpatrzenie wniosku.
  3. Wpis do rejestru wyborców daje możliwość głosowania w miejscu zamieszkania lub przebywania i dotyczy wszystkich wyborów/referendów, nie jest wpisem jednorazowym (tylko do najbliższych wyborów).
  4. Można być wpisanym tylko do jednego rejestru – dlatego wyborcy wpisani do rejestru wyborców w Grudziądzu zostaną z urzędu skreśleni z rejestru wyborców w miejscu dotychczasowego stałego zamieszkania.
  5. Z wnioskiem o wpis do rejestru wyborców Grudziądza mogą wystąpić:
    – wyborcy stale zamieszkali w Grudziądzu bez zameldowania na pobyt stały,
    – wyborcy nigdzie niezamieszkali, stale przebywający w Grudziądzu,
    – wyborcy stale zamieszkali w Grudziądzu pod innym adresem niż adres zameldowania na pobyt stały w Grudziądzu.
  6. Z uwagi na fakt, iż zgodnie z art. 20 § 2 Kodeksu wyborczego Prezydent Grudziądza jest zobligowany przed wydaniem decyzji o wpisaniu do rejestru sprawdzić, czy osoba wnosząca wniosek spełnia warunki stałego zamieszkania w Grudziądzu pod oznaczonym adresem należy przedstawić dowody potwierdzające stałe zamieszkiwanie pod wskazanym we wniosku adresem – tytuł prawny do lokalu (akt notarialny, umowa najmu mieszkania), potwierdzenie zameldowania na pobyt czasowy. Wyborca nie posiadający tytułu prawnego do lokalu ani zameldowania na pobyt czasowy dołącza oświadczenie właściciela lub najemcy mieszkania, w którym zamieszkuje potwierdzające pobyt w lokalu oraz dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu tego właściciela (najemcy) lub inne dokumenty potwierdzające związek z lokalem, w którym ma nastąpić wpisanie do rejestru wyborców, np. rachunki dot. przedmiotowego lokalu wystawione na wyborcę ubiegającego się o wpisanie do rejestru, potwierdzenie rozliczenia podatku w Grudziądzu, w którym wyborca wskazał adres zamieszkania w Grudziądzu (tylko ta strona PIT-u gdzie jest adres zamieszkania).
    W przypadku gdy dowodem na potwierdzenie stałego zamieszkania mają być zeznania świadków, należy ze świadkami zgłosić się w tutejszym Urzędzie celem przesłuchania ich do protokołu.
  7. Wniosek o wpis do rejestru wyborców przesłany za pośrednictwem EPUAP nie zwalnia z obowiązku wykazania stałego zamieszkiwania pod określonym adresem w Grudziądzu – również należy dołączyć dodatkowe dokumenty podane jak wyżej.
  8. W przypadku zgłoszenia wymeldowania z miejsca pobytu stałego lub zgłoszenia wyjazdu na stałe poza granice Polski następuje z urzędu skreślenie z rejestru wyborców. Taki wyborca nie będzie ujęty w spisach w wyborach i referendach i nie będzie miał możliwości głosowania.
  9. Rejestr wyborców jest udostępniany na pisemny wniosek, do wglądu w urzędzie gminy (art. 18 § 12 Kodeksu wyborczego).
  10. Udostępnienie rejestru wyborców polega na przedłożeniu wydruku danych wyborcy, którego dotyczy wniosek i na udzieleniu informacji w zakresie niezbędnym do wniesienia reklamacji, o której mowa w art. 22 § 1 Kodeksu wyborczego (§ 12 ust. 2 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 27 lipca 2011 r. w sprawie rejestru wyborców oraz trybu przekazywania przez Rzeczpospolitą Polska innym państwom członkowskim Unii Europejskiej danych zawartych w tym rejestrze).
  11. Udostępnienie rejestru wyborców obejmuje nie tylko udostępnienie danych osoby składającej wniosek, lecz także każdego innego wyborcy objętego rejestrem.
    W związku z tym osoba zainteresowana udostępnieniem rejestru wyborców podaje we wniosku dane osoby, której wniosek dotyczy, a udostępnienie rejestru wyborców polega na sprawdzeniu zgodności danych wyborcy wskazanych we wniosku z danymi w rejestrze wyborców i przedłożeniu wnioskodawcy wydruku danych wyborcy, w którym wskazuje się czy poszukiwany wyborca jest ujęty w rejestrze wyborców pod wskazanym we wniosku adresem albo, że w nim nie figuruje.
  12. Każdy może wnieść do Prezydenta Grudziądza reklamację na nieprawidłowości w rejestrze wyborców, a w szczególności w sprawie: pominięcia wyborcy w rejestrze, wpisania do rejestru osoby, która nie ma prawa wybierania, wpisania niewłaściwych danych o osobach wpisanych do rejestru, ujęciu w rejestrze osoby, która nie zamieszkuje stale na obszarze gminy. Reklamację wnosi się pisemnie lub ustnie do protokołu (art. 22 § 1 i 2 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. – Kodeks wyborczy).

UWAGA!
klauzula informacyjna dot. przetwarzania danych osobowych na podstawie obowiązku prawnego ciążącego na administratorze – przetwarzanie w związku z ustawą z dnia 5 stycznia 2011 r. – Kodeks wyborczy dostępna na stronie BIP Urzędu Miejskiego w Grudziądzu w zakładce: Urząd Miejski -> Ochrona danych osobowych -> Klauzule informacyjne dotyczące przetwarzania danych osobowych

http://bip.grudziadz.pl/strony/16837.dhtml

/16837.dhtml

 

29.12.2021